Na Europě by k udržení života v oceánu stačilo záření radioaktivních hornin

27.02.2018 - Stanislav Mihulka

Existuje-li na Jupiterově měsíci Europě život, mohla by ho pohánět energie z rozpadu radioaktivních materiálů

Europa -<p>Je na Jupiterově měsíci Europa nějaký život?</p>
Europa -

Je na Jupiterově měsíci Europa nějaký život?

Ledové měsíce plynných obrů jsou zajímavými kandidáty na objev mimozemského života. Pokud jsou pod jejich ledovým krunýřem ohromné oceány, mohlo by v nich být něco živého?

Otázkou je, jak by v takovém podzemním oceánu mohl život dlouhodobě fungovat. Vše nasvědčuje tomu, že vnitřky ledových měsíců, kroužících kolem Jupiteru nebo Saturnu ohřívají slapové síly. A pravděpodobně k tomu svým rozpadem a vzniklým zářením přispívají i radioaktivní horniny.

Život na radioaktivním záření

Tým brazilských badatelů tvrdí, že i slabě ozářený podpovrchový oceán na Europě by mohl dlouhodobě udržet při životě mikroorganismy, které by využívaly energii z rozpadu radioaktivních materiálů.

TIP: Jak rychle a levně prozkoumat ledový měsíc? Co třeba do něj vší silou narazit?

Není to úplná sci-fi. Na Zemi známe takový organismus, bakterii s prozatímním jménem Desulforudis audaxviator. Tato bakterie byla objevena v jihoafrické zlatém dole, kde v hloubce několika kilometrů žije bez kontaktu s okolním světem, díky energii z přirozeného rozpadu radioaktivního uranu.

IFL Science, Scientific Reports