Na Galaxii v Andromedě jsou patrné jizvy po dávné srážce s jinou galaxií

23.06.2022 - Stanislav Mihulka

Severovýchodní šelf Galaxie v Andromedě je pozůstatkem dávné galaktické kolize. Podle vědců to dokládají jizvy v této oblasti.

<p>Galaxie v Andromedě. <em>(foto: Wikimedia Commons, David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Galaxie v Andromedě. (foto: Wikimedia Commons, David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0)

Galaxie v Andromedě (nebo též Messier 31) je ve vzdálenosti asi 2,5 milionů světelných let nejbližší velkou galaxií. Ve skutečnosti je tak velká, že kdyby byla celá vidět pouhým okem, zabírala by na obloze délku asi šest úplňků Měsíce. Astronomové se na nejbližší galaxii, jejíž struktura je dost podobná Mléčné dráze, pochopitelně rádi zaměřují.

O velkých galaxiích předpokládáme, že během své existence splývají s jinými galaxiemi, s nimiž se ve vesmíru střetnou. Ivanna Escala z výzkumného centra Carnegieho observatoří v kalifornské Pasadeně a její spolupracovníci pozorovali Galaxii v Andromedě a zaznamenali jizvy po dávné dramatické srážce s jinou galaxií. V rámci svého výzkumu analyzovali chemické složení a pohyby celkem 556 červených obrů v oblasti zvané Severovýchodní šelf.

Stopy po srážce

Badatelé dospěli k závěru, že Severovýchodní šelf Galaxie v Andromedě je opravdu pozůstatkem kolize galaxií. Mocné gravitační síly vytvořily proud hvězd a mezihvězdného materiálu, který dnes pozorujeme. „Pozůstatky galaktických srážek je možné odhalit studiem pohybu hvězd a jejich chemie,“ vysvětluje Escala. „Takové údaje dohromady vytvářejí něco jako otisky prstů, jimiž lze vystopovat hvězdy, původně pocházející z jiné galaxie.“ Jsou jako jizvy na těle galaxie.

TIP: Astronomové vystopovali nejstarší srážku galaxií ve vesmíru

Výzkum oblastí galaxií, jako je Severovýchodní šelf nebo Gigantický hvězdný proud, další pozůstatek srážky galaxií v Galaxii v Andromedě, přispívá k pochopení růstu a vývoje galaxií. Odhaluje jejich historii, která je podle všeho plná podobných srážek, ale také jejich strukturu či chemické složení.