Na Jupiterově měsíci Io se schyluje k erupci největší sopky

Vědci předpovídají, že ještě během září čeká vulkán Loki Patera na Jupiterově měsíci velkolepá erupce

24.09.2019 - Stanislav Mihulka

Na Zemi máme celou řadu aktivních i vyhaslých sopek. To ale neznamená, že by Země byla tím nejvíce vulkanickým tělesem Sluneční soustavy. Tento titul bezesporu náleží Jupiterovu měsíci Io. Planetární vědci hlásí, že největší vulkán měsíce Io je již jen krůček od velkolepé erupce. Může k ní prý dojít každým dnem.

Tímto největším vulkánem je Loki Patera, který má podobu vulkanické prohlubně na povrchu měsíce Io. Je to vlastně aktivní vulkanické jezero, které je přímo napojené na rezervoáry magmatu pod povrchem Jupiterova měsíce. Erupce takového vulkánu vypadá tak, že na povrchu lávového jezera nejprve utuhne krusta a tuto krustu následně prorazí tlak a horko magmatu, který se hromadí pod ní.

Pravidelné erupce lávového jezera na Io

Jak ukazují pozorování, 200 kilometrů široké lávové jezero Loki Patera prodělává takové erupce dost pravidelně, přinejmenším v průběhu posledních desetiletí. Poslední erupci Loki Patera vědci předpověděli se slušnou přesností. Došlo k ní v květnu 2018. Teď předpovídají, že k nové erupci dojde v září 2019. K naplnění této předpovědi sice zbývá už jen pár dní, vulkán Loki Patera by to ale ještě mohl krásně stihnout.

TIP: Americká sonda Juno objevila další sopku na vulkanickém měsíci Io

Erupce Loki Patera jsou sice relativně pravidelné, jejich periodicita se ale zvláštním způsobem mění. V pozemských devadesátých letech docházelo k erupci tohoto svérázného vulkánu každých cca 540 pozemských dní. Okolo roku 2000 se erupce Loki Patera staly chaotickými. A kolem roku 2013 se pravidelnost erupcí opět vrátila. Teď tento vulkách produkuje erupce zhruba jednou za 475 dní.