Na ledové planetě blízké Barnardovy hvězdy by mohl existovat život

Na ledové planetě Barnard b, kroužící kolem jedné z nejbližších sousedních hvězd, by mohly existovat podpovrchové ekosystémy

18.01.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové nedávno objevili zajímavou exoplanetu u velmi blízké Barnardovy hvězdy, malého a chladného červeného trpaslíka, který je od nás vzdálený asi 6 světelných let. Jde o nejbližší hvězdu po trojici hvězd soustavy Alfa Centauri. Planeta Barnard b je superzemě a podle podmínek, které v soustavě Barnardovy hvězdy panují, to je nejspíš zmrzlý svět s povrchovou teplotou okolo mínus 170 stupňů.

Astrofyzici Edward Guinan a Scott Engle, kteří působí na americké Villanova Univerzity v Pensylvánii, se ale domnívají, že by i přesto na tomto ledovém světě mohl existovat alespoň jednoduchý život. Netvrdí, že tam nějaký život opravdu je, ale za jistých podmínek by prý měl šanci tam vzniknout a úspěšně fungovat.

Geotermální oázy

Klíčové podle vědců je, aby planeta Barnard b měla velké a horké jádro ze železa a niklu, a rovněž výraznou geotermální aktivitu. Geotermální ohřívání z nitra planety by podle nich mohlo vytvořit podpovrchové „zóny pro život“, podobné podpovrchový jezerům, která se skrývají pod ledem v Antarktidě.

TIP: Superzemě Kepler 62f může hostit život: Má zřejmě obří zásoby vody

Odborníci se teď o planetu Barnard b intenzivně zajímají, především kvůli její relativní blízkosti Zemi. Je jednou z planet, k nimž bychom v budoucnu mohli vyslat průzkumné nanosondy, poháněné paprskem výkonného pozemního laseru. Exoplaneta je více než třikrát hmotnější než Země a obíhá svou mateřskou hvězdu jednou za 233 dní, zhruba ve stejné vzdálenosti jako Merkur Slunce. Barnardova hvězda je ale mnohem méně zářivá než Slunce, takže na planetě Barnard b panují velmi mrazivé podmínky.

Villanova University, Nature