Na Měsíc v novém: NASA představila skafandry nové generace

18.10.2019 - Stanislav Mihulka

NASA pořídila astronautům nové kosmické obleky. Už bylo na čase!

<p>Šéf NASA Jim Bridenstine představuje nové skafandry.</p>

Šéf NASA Jim Bridenstine představuje nové skafandry.

Americká agentura NASA se zvolna chystá na Měsíc a na Mars, i když ještě není jasné, kdy a zda vůbec k těmto pilotovaným misím dojde. Až tam ale astronauté poletí, budou potřebovat spolehlivé kosmické skafandry. NASA proto v těchto dnech představila novou generaci kosmických obleků.

Dosavadní skafandry amerických astronautů byly nepochybně funkční. Jen poněkud neohrabané. Jak ukazují záběry skotačících astronautů programu Apollo na Měsíci, často tam skončili na zadku. Skafandry nové generace byly navrženy s důrazem na pohyblivost astronautů, kteří je budou nosit.

Nové skafandry pro vesmírné hrdiny

Šéf NASA Jim Bridenstine se svými spolupracovníky předvedl veřejnosti skafandry „Exploration Extravehicular Mobility Unit (xEMU)“ a „Orion Crew Survival System“, které jsou určené k výstupům na cizí světy, respektive pro starty a přistání posádek připravované kosmické lodi Orion.

TIP: Boeing vyvinul nové stylové skafandry pro své vesmírné mise

Není tajemství, že v NASA skafandrům dlouho nevěnovali téměř žádnou pozornost. Skafandr xEMU je prvním skafandrem pro výstupy na jiná tělesa, který v NASA vytvořili po zhruba 40 letech, zatímco druhý kosmický oblek pro starty a přistání astronautů na Zemi následuje po předchůdci z devadesátých let minulého století. Doufejme, že astronauti nové obleky brzy vyzkouší při reálné vesmírné misi.