Na počátku evoluce T. rexe byl šikovný dravý dinosaurus velikosti jelena

27.02.2019 - Stanislav Mihulka

Nově objevený dinosaurus Moros z Utahu prozrazuje skromné začátky tyranosaurů

<p>Nově objevený předchůdce T. rexe Moros intrepidus.</p>

Nově objevený předchůdce T. rexe Moros intrepidus.

Před strašlivým T. rexem, jedním z největších dravců všech dob, se třásl celý svět na sklonku období křídy. Jenomže i takový dravec musel nějak vzniknout. Paleontologové nedávno v centrálním Utahu objevili pozůstatky relativně malého dravého dinosaura, který žil asi před 96 miliony let v období křídy a byl raným evolučním předchůdcem T. rexe.

Nový dinosaurus dostal jméno Moros intrepidus. Byl útlým dravcem, který v bocích nebyl vyšší než 1 metr. Velikostí se zhruba vyrovnal dnešním menším jelenům. Z objevených fosilií vyplývá, že moros byl lehce stavěný a zároveň výjimečně rychlý. Takové zvíře mohlo lehce uštvat téměř jakoukoliv kořist a zároveň se vyhnout vrcholovým predátorům své doby.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Kdyby morose znal Steven Spielberg, jistě by jim nabídl roli v některém Jurském parku. Objev morose ukazuje, že dravci ve vývojové linii, která končí monumentálním T. rexem, dlouho zůstávali poměrně malí. K jejich dramatickému zvětšení došlo až během závěrečných milionů let jejich vývoje.

LiveScience