Na zlatonosné řece Klondike se podařilo objevit perfektně zachovalé mládě mamuta

29.06.2022 - Stanislav Mihulka

Mrazem mumifikované mládě mamuta srstnatého, které se podařilo objevit v kanadském Yukonu, je zřejmě nejlépe zachovalým mamutem amerického kontinentu

<p>Mládě mamuta srstnatého nalezené v kanadském Yukonu. <em>(foto: Yukon Government, CC0)</em></p>

Mládě mamuta srstnatého nalezené v kanadském Yukonu. (foto: Yukon Government, CC0)

Na slavné řece Klondike, která protéká kanadským Yukonem, došlo k významnému objevu, a tentokrát nejde o zlato. V oblasti proslavené zlatou horečkou, na tradičním území kmene Trʼondëk Hwëchʼin (Říčních lidí), se podařilo objevit mumifikované mládě mamuta srstnatého (Mammuthus primigenius). Šťastným nálezcem se velmi příznačně stal mladý těžař zlata.

Velké mládě z ledu

Objevená mumie mláděte dostala od starších kmene Trʼondëk Hwëchʼin jméno „Nun cho ga“, což znamená „Velké mládě“. Zemřelo zhruba před 30 tisíci lety, tedy hluboko v nejmladší době ledové a brzy poté skončilo zamrzlé v místním permafrostu. Paleontologové jsou nadšeni, protože Nun cho ga je skvěle zachovalé. Ve skutečnosti jde o nejvíce kompletního mumifikovaného mamuta, který byl nalezen v Novém světě.

„Jde o jeden z nejvýznamnějších objevů v paleontologii Severní Ameriky,“ uvedl Grant Zazula, paleontolog vlády teritoria Yukon. Pokud jde o okolnosti smrti mláděte, Zazula se domnívá, že mládě pravděpodobně doprovázelo matku a zřejmě se v nestřežené chvíli zatoulalo stranou a uvízlo v bahně, což se mu stalo osudným.

TIP: Dávní lovci: V Mexiku odkryli pasti na mamuty staré 15 tisíc let

Značný význam objevu potvrzuje i Dan Shugar z Univerzity v Calgary, který byl členem týmu paleontologů ohledávajících nalezenou mumii: „Jde o nejvíce vzrušující vědecký objev, jakého jsem se kdy účastnil.“ Zazula k tomu dodává: „Splnil se mi sen setkat se tváří v tvář s mamutem. Nun cho ga je krásné mládě a zároveň jde o jedno z nejúžasnějších mumifikovaných zvířat ledových dob, jaká kdy byla nalezena.“