Nad Pensylvánií se tento týden mohou srazit vyřazené satelity

29.01.2020 - Stanislav Mihulka

Ve výšce 900 kilometrů čeká nebezpečné setkání starý infračervený teleskop a dvojici vyřazených satelitů. Odborníci varují před možnou srážkou...

Není tajemstvím, že orbita Země je plná vesmírného odpadu nejrůznějších velikostí. Kromě šroubů, nářadí a různých úlomků, planetu obíhají i celé satelity, které jsou buď rozbité anebo již dosloužily. Dráhy tohoto vesmírného smetí se odborníci snaží sledovat a občas dochází i na drobná či větší dramata.

Společnost LeoLabs Inc., která se zabývá sledováním satelitů na oběžných drahách, nedávno zjistila, že dva satelity se 29. ledna budou velmi těsně míjet. Podle výpočtů je šance asi 1:100, že se dotyčné satelity srazí. Pro lidi na Zemi to naštěstí neznamená žádné nebezpečí, ale na oběžnou dráhu by se nejspíše dostalo další velké množství malých kousků nebezpečného odpadu.

Dojde ke srážce nad Pittsburghem?

Jedním z těchto satelitů je vůbec první infračervený vesmírný teleskop Infrared Astronomical Satellite (IRAS), který pozoroval oblohu po dobu 10 měsíců v roce 1983. Od těch dob tam jen tak tiše obíhá, přičemž váží více než tunu. Druhým možným účastníkem srážky je dvojice spojených satelitů GGSE-4 a Poppy 5, o celkové hmotnosti 85 kg, která je na oběžné dráze od roku 1967. Relativní vzájemná rychlost těchto satelitů je 14,7 kilometrů za sekundu, takže by to byl pořádný náraz.

TIP: Britský satelit RemoveDEBRIS úspěšně harpunoval kosmický odpad

Podle Leo Labs se tyto satelity k sobě přiblíží přinejmenším na 30 metrů a možná i na menší vzdálenost. Dojde k tomu zhruba ve výšce 900 kilometrů, přibližně nad městem Pittsburgh v americké Pensylvánii. Ani jeden ze satelitů přitom již dlouho není možné ovládat ze Země, takže v tuto chvíli neexistuje možnost, jak bychom je od případné srážky mohli odvrátit. Vše je tak v rukou osudu.

Aktualizace 30.ledna: Oba neovladatelné satelity kolem sebe v těsné vzdálenosti proklouzly a ke srážce nakonec nedošlo. Snímek níže zachycuje stopu obou objektů těsně po setkání - IRAS míří zprava doleva, GGSE-4 opačným směrem.