Naděje pro alergiky: Badatelé nalezli v jeskyních bakterie, které rozkládají lepek

Výzkumný tým objevil bakterie s řadou zajímavých vlastností v dosud neprozkoumaných jeskyních v hloubce několika set metrů. Jednou z těchto vlastností je odbourávání lepku.

17.10.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci odhadují, že nejméně 30 procent pozemských mikroorganismů žije v podzemí, kde panují velmi odlišné podmínky od těch, které známe na povrchu. Výzkum těchto organismů nám může přinést spoustu zajímavých informací. Potvrzuje to i výzkum švédských a alžírských badatelů.

Baraa Rehamnia z alžírské Univerzity Constantine a švédské Univerzity v Umeå a její kolegové získali a prozkoumali vzorky sedimentu z deseti různých doposud neprozkoumaných jeskyní v Alžírsku. Vědci přitom pracovali v různých hloubkách, až několik set metrů pod zemí. Jejich výsledky publikoval vědecký časopis Microbiology Spectrum.

Mikrobi z podzemí

Badatelé objevili celkem 250 druhů mikrobů, vytvářejících spóry. Řada z nich vykazuje zajímavé vlastnosti, které bychom mohli v budoucnu využít. Jednou z těchto vlastností je přitom schopnost rozkládat lepek, což určitě bude zajímat všechny, kteří mají s touto látkou problém.

TIP: Vědci objevili v jeskyni prastaré mikroby: Probudili je k životu a zkoumali jejich DNA

Náš výzkum představuje další příklad fantastického potenciálu, který nabízejí mikrobi. Navzdory intenzivnímu výzkumu jsme ale zatím zmapovali jen malou část mikroorganismů, které na Zemi žijí,“ přiznává Natuschka Lee z Univerzity v Umeå, která je členkou týmu.

S kolegy hodlají pokračovat ve výzkumu objevených bakterií. Zaměří se především na to, zda bude možné tyto bakterie prakticky využít v biotechnologiích, jak třeba právě zmíněnou bakterii, která je schopná rozkládat lepek a zároveň je schopná přežít drsné podmínky lidského zažívacího traktu.