Nakažlivá psí rakovina se kvůli námořním plavbám rozšířila po celém světě

06.08.2019 - Stanislav Mihulka

Přenosný psí nádor využil ke svému šíření služeb evropských mořeplavců

<p>Prakticky všechny případy psí rakoviny lze vysledovat ke společnému předku, který žil před zhruba 1 900 lety.</p>

Nakažlivá psí rakovina, čili pohlavně přenosný nádor psů (CTVT, z anglického canine transmissible venereal tumor), je výjimečná tím, že se přenáší mezi psy pohlavním stykem, kousáním nebo třeba olizováním. Podle nové rozsáhlé genetické studie vznikla tato choroba asi před 6 tisíci lety ve východní Asii a postupně se rozšířila po celém světě, hlavně kvůli zámořským plavbám.

Mezinárodní tým vědců prostudoval DNA této choroby u celkem 546 různých psů z celého světa. Výsledkem jejich úsilí je historická rekonstrukce šíření této zákeřné nemoci psů. Nakažlivá psí rakovina podle všeho pochází z jediného psa, v němž kdysi vznikla, a stále nese jeho DNA, i když ve značně mutací pozměněném stavu.

TIP: Genetika proti exkrementům: Londýn nasazuje testy DNA na líné pejskaře

Šíření nakažlivé psí rakoviny je jako napínavý historický příběh. Poprvé se tato nemoc objevila před 4 000 a 8 500 lety, pravděpodobně v Asii nebo Evropě. Zhruba před 500 lety vyrazila z Evropy s dobyvateli do severní i jižní Ameriky. Prakticky veškeré případy nakažlivé psí rakoviny z moderní doby se vážou k jedné konkrétní plavbě přes Atlantik. Z amerického kontinentu se psí rakovina šířila dál po moři do světa, do Afriky i do Indie, téměř vždy tam, kde byly evropské kolonie.