Nanogel ve spreji brání šíření rakoviny po chirurgickém zákroku

Nový nanogel s protilátkou by mohl chránit pacienty před návratem odstraněného nádoru

13.12.2018 - Stanislav Mihulka

V dnešní době je stále ještě v mnoha případech klíčovou léčbou nádorů jejich chirurgické odstranění. Problém je v tom, že takový zákrok ne vždy pacienta vyléčí. Nádor se může objevit znovu, a co je ještě horší, může se šířit do dalších částí těla. Američtí vědci teď přišli s revolučním nanogelem, kterým lze jednoduše ošetřit místo chirurgického zákroku a zabránit tak šíření rakoviny. Nanogel ve spreji neútočí přímo na buňky nádoru. Namísto toho povzbuzuje k akci imunitní systém pacienta, aby si s rakovinou poradil sám.

Nádorové buňky vypouštějí protein CD47, který je pak brání před útoky imunitního systému. Nanogel proto obsahuje protilátky proti tomuto proteinu, které protein CD47 zablokují a imunita pacienta díky tomu není paralyzovaná. Protilátky jsou přitom v nanogelu navázané na nanočástice z uhličitanu vápenatého. Po aplikaci se postupně rozpouštějí a uvolňují protilátky do tkání kolem místa chirurgického zákroku.

TIP: Nečekaný pomocník: Virus podporující imunitu v boji proti rakovině jater

Badatelé svůj nanogel vyzkoušeli na laboratorních myších, kterým byl předtím chirurgicky odstraněn rozvinutý nádor kůže. Experimenty ukázaly, že nanogel skutečně potlačuje obnovu odstraněného nádoru, a také omezuje jeho šíření na jiná místa v těle. Svým působením nanogel také proti nádoru aktivuje bílé krvinky zvané makrofágy i T-lymfocyty.

UCLA