Napínavá story pokračuje: Rover Curiosity objevil na Marsu velké množství metanu

Rover Curiosity si připsal rekordní nález metanu, NASA kvůli tomu změnila program

25.06.2019 - Stanislav Mihulka

Tým operátorů a vědců mise roveru Curiosity analyzoval získaná data z Marsu a objevil v nich spoustu metanu. Tenhle plyn přitom nedá vědcům spát, protože jeho výskyt ve větším množství by mohl být stopou přítomnosti živých organismů. Přinejmenším na Zemi je takových organismů spousta a často žijí v extrémních prostředích, nikoliv nepodobných těm, které panují na rudé planetě.

Současný objev je rekordní. Hladina nalezeného metanu třikrát převyšovala dosavadní záznamy z rudé planety. Konkrétně jde o 21 miliardtin objemu (ppbv - parts per billion units by volume). Pro srovnání - aktuální průměrná hodnota obsahu metanu v atmosféře Země je okolo 1 800 jednotek na miliardu. Objev agenturu NASA přesvědčil, aby změnila program aktivity Curiosity pro příští dny. Rover by měl odebrat nové vzory, analyzovat je a výsledky v nejbližší době odeslat řídícímu centru.

Metan na rudé planetě

Zatím není vůbec jasné, jakého původu by nalezený metan mohl být. Zajímavé ale je, že v NASA již spekulují, že pokud jde o metan vyprodukovaný  živými formami, s velkou pravděpodobností by šlo o mikroorganismy žijící těsně pod povrchem rudé planety

TIP: Život na Marsu? Curiosity objevil metan a stopy organických látek

Záhada s metanem spočívá v tom, že tento plyn není dlouhodobě stabilní. Pokud je vystavený slunečnímu záření a chemickým reakcím, za pár set let zcela zmizí. Jestliže naše sondy a rovery v dnešní době nacházejí na Marsu nemalá množství metanu, musí tam nějakým způsobem vznikat. Jednou z možností je tvorba metanu živými organismy. Jak ale odborníci zdůrazňují, může jít i o produkt nebiologických procesů, například o čerstvé výrony velmi dávno pohřbených ložisek metanu. Časem se snad ukáže, jak to s metanem na Marsu vlastně je.

NASA / JPL-Caltech