Nárůst teplot zřejmě ohrožuje fotosyntézu v tropických pralesech

Fotosyntéza tropických stromů probíhá v podstatně extrémnějších podmínkách, než jaké panují například v mírném podnebném pásu. Ani jejich odolnost ale zřejmě není bezbřehá

27.08.2023 - Stanislav Mihulka

Říká se, že lesy jsou plícemi naší planety. Stromy se tyčí vysoko ke slunci, kořeny nasávají vodu a listy oxid uhličitý, z nichž fotosyntézou vyrábějí cukr a jako vedlejší produkt vypouštějí do atmosféry kyslík. Jako každá chemická reakce funguje tato elementární výměna nejlépe v optimálním teplotním rozsahu. Pokud prostředí z těchto podmínek vybočí, výkon chemických reakcí klesá a mohou se i úplně zastavit.

Podle odborné studie, kterou nedávno zveřejnil prestižní časopis Nature, se s rostoucí globální teplotou část listů stromů v tropických pralesů dostává mimo podmínky vhodné pro fotosyntetické reakce. Ukazují to měření v korunách tropických stromů, kombinovaná se satelitními daty.

Horko v pralese

Náš výzkum ukázal, že na některých místech teploty listů tropických stromů překračují hodnoty, které jsou považované za limitní pro fotosyntézu,“ uvádí vedoucí výzkumného týmu tropický ekolog Gregory Goldsmith z Chapmanovy univerzity v Kalifornii. Podle výsledků předešlého výzkumu víme, že tropické stromy mohou fotosyntetizovat, když teplota dosahuje zhruba do 46,7 °C. Zároveň je podle Goldsmithe jasné, že se teplota může na různých místech pralesa lišit, dokonce i na různých částech téhož stromu. Stejně tak se liší i odolnost vůči horku.

Vědci v rámci nového výzkumu zpracovali data získaná mezi lety 2018 a 2020 americkým zařízením ECOSTRESS, které měří teploty na povrchu Země z paluby Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). K jejich ověření použili údaje senzorů instalovaných na věžích na pěti různých místech v Brazílii, Portoriku, Panamě a v Austrálii, které měří teplotu v horní části korun pralesních stromů.

Výsledky měření ukazují, že během sledovaného období teplota v korunách stromů obvykle dosahovala maxim kolem 34 °C. V případě některých listů ale maxima přesahovala 40 °C. Malá část sledovaných listů, přibližně setina procenta, zažila minimálně jednou za sezónu vyšší teploty než je uvedená kritická hranice 46,7 °C.

TIP: Nepříjemné změny: Oteplování planety zřejmě posune podnebný pás vlhkých tropů

Podle autorů studie by výskyt extrémních teplot by mohl mít katastrofální důsledky pro fyziologii tropických stromů, přestože k tomu zatím dochází jen vzácně. Pokud by dále strmě narůstala teplota prostředí, mohlo by se nakonec stát, že tropické stromy začnou umírat ve velkém. Podle vědců je ale stále čas těmto extrémním scénářům zabránit.