NASA poslala holografického chirurga na palubu Mezinárodní vesmírné stanice

20.04.2022 - Stanislav Mihulka

Chirurg NASA a jeho společníci se stali prvními lidmi, kteří byli „holoportováni“ na palubu Mezinárodní vesmírné stanice

<p>Chirurg NASA Josef Schmid s nezaměnitelným vulkánským pozdravem.</p>

Chirurg NASA Josef Schmid s nezaměnitelným vulkánským pozdravem.

Lidé jsou již déle než 20 let trvale přítomni ve vesmíru mimo planetu Zemi. Pokud vám tato zpráva nepřijde dost sci-fi vězte, že na palubu Mezinárodní vesmírné stanice byli nedávno „teleportováni“ lidé. Konkrétně šlo o letového chirurga NASA Josefa Schmida a Fernanda De La Pena Llaca ze společnosti AEXA Aerospace a jejich týmů. Na Mezinárodní vesmírné stanici se loni v říjnu objevily jejich hologramy, které si popvídaly s astronautem ESA Thomasem Pesquetem. Událost tak trochu připomíná scénu z paluby hvězdné lodi USS Voyager a startrekovou postavu Doktora – počítačového programu s holografickým rozhraním v lidské formě.

Hologramy na oběžné dráze

Mezinárodní vesmírná stanice sice ještě není hvězdná loď ze světa Star Treku, i tak ale jde o významný pokrok, který posouvá komunikaci mezi astronauty na vesmírných misích s lidmi na Zemi na novou úroveň. Při experimentu byla využita kamera Microsoft Hololens Kinect a software společnosti AEXA. Výsledkem byly kvalitní 3D modely lidí přenášených na palubu ISS a jejich rozhovor s astronautem působil, jako by se bavili tváří v tvář. Jde o technologii „holoportace“, s níž přišla před 6 lety společnost Microsoft.

TIP: Na palubě ISS přivítají robotického společníka s umělou inteligencí

Schopnost „teleportovat“ lidi na palubu orbitálních stanic a kosmických lodí otevírá nové možnosti pro astronauty, pokud jde o lékařské či psychologické zákroky, výzkum nebo i setkání s blízkými osobami. Jak potvrzuje Schmid: „Je to naprosto nový způsob komunikace na ohromné vzdálenosti. A současné také zbrusu nový způsob lidské přítomnosti ve vesmíru.

Podle Schmida naše fyzické tělo sice v takovém případě není v kosmickém prostoru fyzicky přítomno, ale osoba jako entita tam nepochybně přítomná je. Schmid a jeho společníci se stali prvními lidmi, kteří byli tímto způsobem „přeneseni“ či „holoportováni“ mimo Zemi. Dalším krokem by mělo být spojení této technologie s rozšířenou realitou.