NASA vyšle hledat život na Titan unikátní létající lander Dragonfly

Na průzkum povrchu Saturnova měsíce Titanu zamíří půltunová oktoptéra

01.07.2019 - Stanislav Mihulka

Americká agentura NASA před pár dny oznámila, že se jedním z hlavních cílů pro ně stává Saturnův měsíc Titan. Před našimi zraky se Titan skrývá v žlutavém oparu husté atmosféry. Je to zmrzlý svět, který je ale zároveň bohatý na organické látky. Podle vědců je tento měsíc podobný Zemi v raném stadiu a může tak poskytnout vodítka k tomu, jak vznikl život na naší planetě.

NASA hodlá na Titan vyslat lander Dragonfly, který bude mobilní. Je to téměř půltunový dron, který má k dispozici osm rotorů o průměru jeden metr, uspořádaných po dvou, takže je to vlastně oktoptéra. Dragonfly bude používat kolmé starty i přistání k přesunu na nová zajímavá místa na povrchu Titanu.

Létaní s dronem na Titanu

Dron Dragonfly bude pohánět radioizotopový termoelektrický generátor (RTG). Využije toho, že se v atmosféře Titanu létá hodně snadno. Atmosféra je totiž asi čtyřikrát hustší než na Zemi a místní gravitace představuje pouhých 13,8 procent pozemské. Neznamená to ale, že by dron na Titanu nemusel čelit žádným technologickým výzvám. Je tam například zdrcující mráz kolem mínus 180 °C a oproti Zemi tam je k dispozici jen zlomek slunečního záření.

TIP: Jak prozkoumat oceány ledových měsíců? Pošleme tam robotické ponorky!

Dragonfly by měl vyrazit na cestu v roce 2026. Pokud cestu zvládne, ke svému cíli doletí v roce 2034. Na Titanu Dragonfly prozkoumá desítky slibných lokací. Bude tam hledat stopy probiotických procesů, které mohou z polévky organických látek vytvořit biologicky aktivní molekuly nebo i jednoduché organismy. Základní část mise Dragonfly na Titanu by měla trvat 2,7 roku a vědecký aparát za tu dobu navštíví rozmanitá prostředí, od organických dun až po dno impaktního kráteru.