Následovník řady KV: Těžký tank IS-1

11.12.2016 - Ivo Pejčoch

Těžký tank IS-1 byl vyvinutý v roce 1943 a nesl jméno sovětského diktátora Josifa Stalina

IS-1 -<p>Prototyp tanku IS-1</p>
IS-1 -

Prototyp tanku IS-1


Reklama

Rok 1943 přinesl z německé strany v oblasti obrněné techniky celou řadu novinek. Wehrmacht přišel s tanky nové generace, těžké stroje typu Tiger poznali Sověti již roku 1942, v následujícím roce se u Kurska objevily nové střední pantery, současně na frontě začaly operovat modernizované verze starších středních tanků Panzer III a Panzer IV. Velení Rudé armády muselo urychleně začít technický nástup nepřítele řešit a připravilo nový těžký tank IS-1 s trupem svařeným z válcovaných i odlévaných součástí.

IS-1

  • Osádka: 4 muži
  • Hmotnost: 44 t
  • Délka: 8,56 m
  • Šířka: 3,07 m
  • Výška: 2,73 m
  • Pohonná jednotka: V2-IS
  • Výkon motoru: 382 kW
  • Max. rychlost: 37 km/h
  • Dojezd: 130 km
  • Pancéřování trupu: 100–120 mm
  • Hlavní výzbroj: 85mm kanón D-5T vz. 1943
  • Vedlejší výzbroj: 3 × 7,62mm kulomet DT, případně 1 × 12,7mm kulomet DŠK 

Měl zajímavý tvar: čelní deska byla výrazně skloněná, nad blatníky pak přední partie plynule přecházela zaoblenou částí do bočnic. Pancéřová ochrana byla mohutná: čelo vany mělo sílu 100 mm, čelo korby dokonce 120 mm. Tank poháněl čtyřtaktní dvanáctiválcový vidlicový diesel V2-IS o maximálním výkonu 382 kW. Hlavní zbraní obrněnce se stal kanón D-5T vzor 1943 ráže 85 mm.

S ním byl spřažen kulomet DT ráže 7,62 mm a druhá zbraň stejného typu se nacházela v zadní stěně věže. Třetí se volně ukládal v bojovém prostoru. Na velitelské kupoli mohl být instalován 12,7mm kulomet DŠK. Podvozek se skládal z dvanácti zdvojených celoocelových pojezdových kol (šest na každém boku) a dále jej doplňovalo hnací a napínací kolo a tři kladky.

Sériová výroba IS-1, jež probíhala pouze v roce 1943, vyprodukovala jen 107 exemplářů. IS-1 byly poprvé nasazeny do boje 15. února 1944 v rámci 13. těžkého tankového pluku, jenž disponoval 21 těžkými obrněnci, které operovaly na linii Fastov – Bílá Cerkev. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Sara Plazová stojí v místech, kde se dřív nacházely rozlehlé louky, kam pastevci naháněli své ovce.

Zajímavosti
Revue

Kometa na své poslední cestě

Vesmír

Ulrich von Lichtenstein

Historie

Autonomní nákladní automobil v barvách TuSimple.

Věda

LST u pláže v Inčchonu v září 1950

 

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907