Násoskové z hmyzí říše: Je pravda, že se mouchy záměrně opíjejí alkoholem?

05.05.2018 - Kateřina Helán Vašků

<p>Octomilka obecná <em>(Drosophila melanogaster)</em></p>

Octomilka obecná (Drosophila melanogaster)

Podobně jako mnozí další tvorové z živočišné říše si alkohol neodepřou ani mouchy. Kdy a kolik si jej dopřejí, je ovšem podivuhodně provázáno s jejich pohlavním životem. Jak se totiž ukázalo, nabídnete-li samečkovi octomilky obecné potravu napuštěnou alkoholem a její nealkoholický ekvivalent, jeho výběr bude záviset na tom, zda ho v nedávné době odmítla samička.

K uvedenému zjištění dospěli vědci z University of Missouri v americké Columbii. Badatelé již dříve věděli, že pokud octomilky pijí alkohol, aktivují se jim v mozku dráhy odměn a vyvolávají příjemný zážitek. Byli si rovněž vědomi, že právě sexuální interakce jsou pro zmíněný hmyz velmi důležité. Oba poznatky pak spojili do experimentu, při němž polovinu ze 24 samečků umístili k samičkám ochotným se pářit a druhou část dali k těm, které se již předtím pářily a další spojení odmítaly. Po čtyřech dnech přesunuli vědci samce do nádobek se dvěma druhy potravy – s alkoholem a bez něj. Ukázalo se, že odmítnutí jedinci vypili v průmětu čtyřikrát víc omamné tekutiny než jejich kolegové

Podle odborníků je za vším hladina tzv. neuropeptidu F: V mozku odmítnutých samců se totiž oproti ostatním vyskytovalo pouze poloviční množství zmíněné látky. U člověka existuje bílkovina na podobné bázi, neuropeptid Y, přičemž podle různých studií je například u lidí s depresemi její hladina mnohem nižší.