Naštvanost z hladu je skutečná: Vědci tento fenomén potvrdili v experimentu

15.07.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci potvrdili zkušenost mnoha lidí. Pocit hladu skutečně rozpoutává negativní emoce – především hněv a podrážděnost

<p>Čím větší hlad lidé pociťují, tím více jsou naštvaní, ukázal to experiment britských vědců. <em>(foto: Pexels, Liza Summer, CC0)</em></p>

Čím větší hlad lidé pociťují, tím více jsou naštvaní, ukázal to experiment britských vědců. (foto: Pexels, Liza Summer, CC0)

V angličtině existuje pojem „hangry“, který vyjadřuje souvislost mezi hladem (angl. „hunger“) a zlostí (angl. „anger“), tedy „naštvanost z hladu“. Lidé si už dávno všimli, že se hlad projevuje na emocích, zejména na těch negativních. Tuto souvislost potvrzuje i nový psychologický výzkum mezinárodního týmu odborníků.

Sociální psycholog Viren Swami z britské Univerzity Anglia Ruskin a jeho spolupracovníci uspořádali experiment se 64 dospělými dobrovolníky ze střední Evropy. Po dobu 21 dní měli za úkol pomocí aplikace na chytrém telefonu pětkrát denně zaznamenat míru hladu a své emoce.

Hlad je k vzteku

Výsledky experimentu publikovaného v recenzované vědeckém časopisu PLOS One ukázaly, že hlad je opravdu spojený s vyšší mírou hněvu a podrážděnosti, a zároveň s menším množstvím příjemných pocitů. Tyto vztahy jsou přesvědčivé a v analýzách vycházejí bez ohledu na věk, pohlaví, index tělesné hmotnosti (BMI), stravovací návyky a osobnostní rysy zúčastněných.

Mnozí z nás si jistě povšimli, že hlad působí na jejich duševní rozpoložení. Na toto téma ale existuje jen překvapivě málo odborných studií,říká Swami. „Náš výzkum je první, pokud víme, který se zabýval tímto fenoménem mimo laboratoř. Pozorováním lidí v jejich každodenním životě jsme zjistili, že pocit hladu je skutečně těsně spjatý s emocemi.

TIP: Týrání těla, nebo očista? Co se děje v těle, když se postíme?

Podobná „naštvanost z hladu“ se projevuje nejen u lidí. Týká se například oblíbených laboratorních mušek octomilek, u nichž byl ten jev studován v minulosti. Biologická podstata „naštvanosti z hladu“ zatím není příliš jasná. Podle některých hypotéz má co do činění s nižší hladinou glukózy, odborníci ale ještě nedospěli k definitivnímu závěru.