Neandertálec a moře: Naši nejbližší příbuzní rybařili a milovali mořské plody

31.03.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Na portugalském pobřeží si neandertálci užívali darů moře stejně, jako dávní lidé.</p>

Náš pohled na neandertálce, naše nejbližší známé příbuzné, se neustále mění. Podle nového výzkumu měli neandertálci mnohem bližší vztah k moři, než jsme si doposud mysleli. V dnešním Portugalsku žily během nejmladší doby ledové místní komunity neandertálců na mořském pobřeží, a věnovaly se rybaření stejně intenzivně, jako naši dávní předci druhu Homo sapiens.

Vykopávky v jeskyni Figueira Brava, která se nachází u portugalského Setubalu, odkryly hromady odpadu neandertálských obyvatel, které vznikly zhruba před 86 až 106 tisíci let. Takové nálezy jsou nesmírně cenným zdrojem informací o životě tehdejších lidí nebo v tomto případě neandertálců.

TIP: Neandertálci obědvali nosorožce a léčili se aspirinem i antibiotiky

V objevených odpadcích je zhruba polovina zbytků tvořena tradičními suchozemskými zvířaty. Druhou půlku ale představují schránky a kosti mořských živočichů, včetně měkkýšů, korýšů, ryb, ptáků a savců, jako jsou například delfíni. Jak je vidět, strava neandertálců na pobřeží byla velmi pestrá. Odborníci z těchto nálezů usuzují, že neandertálci byli v těchto věcech mnohem podobnější našim předkům, než se doposud zdálo.

Science Alert