Nebezpečná nemoc banánů: Potravinová bezpečnost Afriky je v ohrožení

Houbová choroba se rychle šíří Mosambikem. Ohrožuje banány, které jsou přitom v Africe základní potravinou pro miliony lidí

26.09.2022 - Stanislav Mihulka

V teplých oblastech celého světa se rychle šíří nový kmen nebezpečné houbové choroby banánovníků. Jde o fusariové vadnutí banánovníků, přezdívané též panamská choroba, jehož původcem je houba srpovnička Fusarium oxysporum, někdy nazývaná také Fusarium odoratissimum.

Jak vyplývá z nové studie, kterou vedl nizozemský fytopatolog Gert Kema z Univerzity ve Wageningenu, před deseti lety tato nemoc pronikla do Afriky a její postup ohrožuje potravní bezpečnost řady afrických zemí. Poprvé byla na černém kontinentu objevena v roce 2013 na plantáži v Mosambiku. Pak o ní nebylo řadu let slyšet.

Hrozba z Mosambiku

Zdálo se, že je tahle choroba v Africe pod kontrolou. Bohužel, záhy jsme se poučili, že to byl trpký omyl,“ uvedl Kema. Během nového výzkumu vědci zjistili, že srpovnička kmene TR4 se během krátké doby rozšířila až 200 kilometrů od místa původního výskytu. Genetické analýzy navíc prozradily, že různé populace v okolí jsou si velmi těsně příbuzné, a že všechny srpovničky v Mosambiku pocházejí z jediného zdroje, zmíněné plantáže, kde byla choroba v Africe poprvé objevena.

Rostlinný patogen Fusarium oxysporum způsobující fusariové vadnutí. (foto: Wikimedia Commons, Keith Weller (USDA), CC0)

Podle Anouk van Westerhovenové, Kemovy studentky a kolegyně, se první infekci v Africe nepodařilo zvládnout. Srpovnička se šířila mezi pěstiteli banánů, včetně drobných farmářů a lidí s pár rostlinami na zahrádkách. Zřejmě chorobu nerozeznali, a proto ani nemohli úspěšně zakročit.

TIP: Hořká pravda o sladkých banánech: Pesticidy, tuny odpadu a vyčerpávající dřina

„Otázkou není, zda se bude fusariové vadnutí banánovníků šířit do dalších afrických zemí, ale kdy k tomu dojde,“ neskrývá pesimismus van Westerhovenová. V zemích jako je Tanzanie, Malawi, Uganda nebo Rwanda přitom představují banány základní potravinu pro miliony lidí. Podle vědců je tím pádem jasné, že šíření zmíněné choroby ohrožuje v Africe potravinovou bezpečnost.