Nečekaná pomoc: Větší počet potomků může chránit proti stárnutí

13.01.2016 - Stanislav Mihulka

Nefunguje to úplně vždy a bez výjimky. Založení početné rodiny ale může zpomalit stárnutí

Během stárnutí se postupně opotřebovávají tkáně organismu. Často to souvisí s narůstajícím poškozením genetickému materiálu, které se zhoršuje po každém buněčném dělení. Při buněčném dělení se zkracují telomery, sekvence z koncových oblastí chromozómů, které chrání genetickou informací uloženou na chromozomech.

Vědci nasbírali data o 94 ženách z Guatemaly, a od roku 2000 sledovali jejich životní styl, počet dětí i další údaje, a také délku telomer na chromozomech v jejich buňkách. Když po 13 letech výzkumu porovnali délku telomer v buňkách žen s počtem jejich potomků, tak vyšlo najevo, že delší telomery mají ženy s větším počten dětí.

Až doposud se přitom tvrdilo, že rozmnožování spíše zatěžuje organismus a zrychluje stárnutí. Početí dítěte, jeho odnošení, porod a výchova nejsou ani trochu jednoduché. Vysvětlení nejspíš spočívá v pohlavních hormonech, konkrétně estradiolu, který by mohl telomery chránit před nebezpečnými sloučeninami kyslíku.

IFL Science, PLoS ONE

• Zdroj fotografií: Frank Rinehart / Wikimedia Commons.