Nečekaně bystří: Ptáci z Antarktidy rozpoznají jednotlivé lidi

29.03.2016 - Stanislav Mihulka

Chaluhy z Ostrova krále Jiřího si zapamatují každého, kdo by jim škodil

Už víme, že vrány, straky nebo i další ptáci dovedou rozpoznat lidi. Tito ptáci ale obvykle žijí v prostředí plném lidí, takže je to pro ně vlastně rutina. Jak na tom ale jsou ptáci z pustých odlehlých oblastí?

Jihokorejští vědci prostudovali chaluhy subantarktické (Stercorarius antarcticus) z příbuzenstva racků, které žijí na Ostrově krále Jiřího ze souostroví Jižní Shetlandy, poblíž pobřeží Antarktidy. Jsou zde dost izolované, s lidmi se poprvé setkaly asi tak před 60 lety.

Přesto ale tyto chaluhy spolehlivě poznávají jednotlivé lidi. Dovedly rozpoznat experimentátory, kteří jim předtím ubližovali, i když byli všichni lidé v pokusu shodně oblečení.

Schopnost chaluh poznat konkrétní lidi, přestože se s nimi během evoluce příliš nesetkávaly, je obdivuhodná. Chaluhy jsou ale rafinovaní ptáci, kteří se díky své inteligenci dovedou nápaditě přizpůsobit okolí.

Naučily se krást jídlo jiným ptákům a dokonce i mateřské mléko samicím rypoušů sloních, když kojí své potomky. Není tedy až tak divné, že si zapamatují lidi, kteří se jim snažili uškodit. Jistě bude lepší si to s podobnými ptáky nerozházet.

IFL Science, Animal Cognition