Nečekaně funkční: Lidé bez poloviny mozku mohou rozeznávat slova i tváře

19.08.2022 - Stanislav Mihulka

Ztráta poloviny mozku v dětství nemusí znamenat fatální hendikep. Unikátní experiment ukázal, že zbývající polovina mozku dokáže převzít řadu úkolů poškozené části

<p>Když člověk přijde o jednu hemisféru, zbývající část mozku dokáže z velké části nahradit její funkci. Plasticita mozku je ale zřejmě závislá na věku.<em> (foto: Shutterstock)</em></p>

Když člověk přijde o jednu hemisféru, zbývající část mozku dokáže z velké části nahradit její funkci. Plasticita mozku je ale zřejmě závislá na věku. (foto: Shutterstock)

Už v pátém týdnu vývoje lidského embrya je patrné, že se koncová část mozku, především mozková kůra rozděluje na dvě poloviny, označované jako hemisféry. Podle toho, co o mozku víme, se tyto hemisféry do jisté míry specializují – u většiny lidí je levá hemisféra centrem řeči a jazykové funkce (včetně čtení a psaní), logiky a motorické činnosti. Pravá hemisféra je pak centrem pro prostorové vnímání, umělecké dovednosti a emoce (včetně výrazu obličeje).

Zároveň se ale ukazuje, že uspořádání lidského mozku je velmi plastické a že si v řadě případů dokáže poradit se značnými komplikacemi. Potvrzuje to i výzkum týmu amerických odborníků, které vedl Michael Granovetter z Univerzity Carnegieho–Mellonových v Pittsburghu.

Lidé bez poloviny mozku

Granovetter společně s kolegy prozkoumal fungování mozku u celkem 40 dobrovolníků, kteří v dětství prodělali hemisferektomii (vzácný neurochirurgický zákrok, při kterém je odebrána nebo deaktivována polovina mozku. Tento postup se používá k léčbě různých záchvatových poruch). Kontrolní skupinou byli v experimentu lidé s oběma mozkovými hemisférami.

Dobrovolníci se pod vedením vědců podrobili experimentu, při kterém sledovali nebarevný obrázek tváře, nebo slovo složené ze čtyř písmen, po dobu tří čtvrtin sekundy. Poté se úkon opakoval s tím, že čas vědci zkrátili na 150 milisekund. Dobrovolníci měli určit, zda dvojice zobrazených tváří nebo slov byly stejné či nikoliv.

TIP: Neurologové objevili malou část mozku, která funguje jako vypínač vědomí

Výsledky experimentu vědce překvapily. Lidé, kteří prodělali hemisferektomii, sice byli o oproti lidem s celým mozkem o něco málo horší, i tak ale dosahovali úspěšnosti přes 80 procent, jak u tváří, tak u slov. Nejzajímavějším výstupem celého experimentu bylo zjištění, že nezáleželo na tom, o kterou hemisféru kdo přišel. Všichni dobrovolníci správně hodnotili tváře i slova. „Výsledky výzkumu potvrzují, že lidský mozek a zvláště ten dětský, je nesmírně plastický. Když člověk přijde o jednu hemisféru, zbývající část mozku dokáže z velké části nahradit její funkci,“ uvádějí autoři studie. Výsledky experimentu také ukazují, že plasticita mozku je závislá na věku. Dřívější studie totiž ukázala, že dospělí, kteří trpí poraněním pravé a levé ventrální okcipitotemporální kůry, mají tendenci ztrácet schopnost rozpoznávat slova a tváře.