Neurologové objevili malou část mozku, která funguje jako vypínač vědomí

15.02.2020 - Stanislav Mihulka

Jak probrat mozek z hlubokého bezvědomí? Podle vědců to jde přesně cíleným elektrickým šokem

Mozek je nesmírně komplikovaný orgán, jehož fungování ještě v mnoho ohledech nerozumíme. Američtí vědci nedávno experimentovali s makaky a zjistili přitom, že mozek má „vypínač“. Když zasáhli elektrickým proudem o specifické frekvenci jednu malou oblast mozku makaků, kteří byli v hlubokém bezvědomí pod sedativy, makakové se ihned probrali do normálního vědomého stavu.

Takto „zapnutí“ makakové měli otevřené oči, normálně se hýbali a reagovali na své okolí. Ve chvíli, kdy do zmíněné oblasti mozku přestala proudit elektřina, makakové po pár sekundách zavřeli oči, znehybněli a opět upadli do hlubokého bezvědomí. Aby „vypínač mozku“ fungoval, musí vše proběhnout velice přesně.

TIP: Vědci dokázali zvýšit kreativitu lidského mozku: Není to ale zadarmo

Mozek se vypíná v oblasti centrálního laterálního thalamu, která se nachází hned nad mozkovým kmenem. Tam je nutné zasáhnout elektrickou stimulací přesně zvolená místa, která jsou od sebe vzdálená 200 miliontin metru. Je k tomu třeba použít elektrický proud o frekvenci 50 hertzů v krátkých výbojích. Když tyto podmínky nejsou splněny, mozek se nevzbudí. Můžeme se vsadit, že se dotyčná oblast mozku stane objektem lékařského výzkumu. Mohlo by to pomoci například lidem, kteří jsou dlouhé roky v bezvědomí.