Nečekaně rychlé: Některé meteoroidy mohou letět "téměř" rychlostí světla

Exploze supernov vystřelují do vesmíru materiál rychlostí odpovídající několika tisícinásobkům rychlost zvuku až po rychlosti blížící se nemalému zlomku rychlosti světla

21.02.2020 - Stanislav Mihulka

Není tajemstvím, že na Zemi neustále dopadají různě velké objekty z vesmíru. Někdy to jsou velké balvany, které mohou udělat pořádnou explozi v atmosféře nebo dokonce vyhloubit kráter po svém dopadu. Většinou jde ale o kosmické kamení a částice prachu, které shoří v pozemské atmosféře.

Podle nedávné studie Amira Siraje a Abrahama Loeba je možné, že k Zemi občas přiletí kosmické kameny o velikosti od 1 milimetru až do zhruba 10 centimetrů, které se pohybují vesmírem skutečně extrémní rychlostí. Není to obyčejný kosmický prach a štěrk, ale materiál, který se zrodil v ultimátních vesmírných explozích.

Poslové supernov

Siraj s Loebem tvrdí, že takové extrémní meteoroidy vystřelují do okolního vesmíru supernovy. Taková exploze může urychlit kosmické kameny na rychlosti odpovídající několika tisícinásobkům rychlosti zvuku až po rychlosti blížící se rychlosti světla. Běžné rychlosti meteoroidů se podle Amira Siraje pohybují rychlostí okolo 0,01 % rychlosti světla. Meteoroidy vystřelené při explozi supernovy mohou letět rychlostí až 100× vyšší (1 % rychlosti světla). Pokud by supernova explodovala někde v našem širším okolí, a to se občas stává, mohl by takový materiál doletět úžasnou rychlostí až k Zemi.

TIP: Řešení hádanky: Kosmický prach vzniká v explozích supernov

Jak často by se to mohlo stávat? Siraj a Loeb odhadují, že vzhledem k frekvenci explozí supernov v Mléčné dráze, by takový meteoroid s relativistickou rychlostí mohl zasáhnout atmosféru Země přibližně jednou měsíčně. Problém je v tom, že takové objekty budu malé na to, abychom je mohli pozorovat přímo. Mohly by se ale prozradit záblesky nebo zvuky. Badatelé doporučují, že bychom měli instalovat síť asi 600 opticko-akustických detektorů záblesků a infrazvuků, které by ročně mohly detekovat několik takových ultrarychlých „poslů“ supernov.