Řešení hádanky: Kosmický prach vzniká v explozích supernov

28.02.2019 - Stanislav Mihulka

Observatoř SOFIA přispěla k pozorování infračerveného záření kosmického prachu po explozi supernovy

<p>Exploze supernovy SN 1987A</p>

Exploze supernovy SN 1987A

Okolní vesmír je plný kosmického plynu, a také prachu. Právě původ kosmického prachu, který představuje významnou surovinu pro tvorbu nových hvězd a planet, zůstával dlouho pro vědce záhadou. Prachu je ve vesmíru poměrně hodně, a odborníci si lámali hlavy, kde se ho tam takové množství bere.

Astronom Mikako Matsuura z britské Cardiff University a jeho spolupracovníci nedávno pozorovali jev, který podle všeho původ kosmického prachu dostatečně vysvětluje. S pomocí unikátní letecké observatoře NASA jménem SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) se zaměřili na pozůstatek nejbližší známé supernovy SN 1987A.

Infračervené záření prachu po supernově

Pozorování pozůstatku této supernovy ukázala, že po dramatické kosmické explozi, jakými supernovy bezesporu jsou, zůstane velké množství kosmického prachu. Badatelé tvrdí, že exploze supernovy sice prachové částice v okolí zničí, vše ale nasvědčuje tomu, že se v okolí supernovy po průletu rázových vln ultimátní exploze částice prachu opět vytvoří.

TIP: Vysokorychlostní supernova odhalila první momenty umírání hvězdy

Když jsou částice prachu ohřáty explozí supernovy, září v oblasti infračerveného záření i milimetrových vln a ty jsou poté schopny zachytit pozemní observatoře. Valná většina infračerveného záření ale až k zemskému povrchu nepronikne. Proto astronomům velice pomohla letecká observatoř SOFIA, díky které měli přístup k části jinak na Zemi nedostupného infračerveného spektra.