Nečekaný objev: Extrakt mořské houby z Antarktidy funguje jako lék proti malárii

12.09.2019 - Stanislav Mihulka

Malárie je stále metlou lidstva. Našli jsme účinný lék v mrazivém antarktickém moři?

<p>Ve výřezu antarktická mořská houba <em>Inflatella coelosphaeroides.</em></p>

Ve výřezu antarktická mořská houba Inflatella coelosphaeroides.

Jen těžko si představit více cizí svět, než je tichý a temný oceán pod antarktickým ledem. Právě tam se ale našel slibný lék na nemoc, která zabíjí mnoho lidí v tropických oblastech celého světa. Jde o malárii, která doposud vzdoruje úsilí vědců i lékařů o nalezení skutečně účinného léku. V současné době se navíc šíří rezistentní prvoci, kteří jsou odolní vůči běžně používaným lékům, kvůli čemuž je léčba malárie ještě svízelnější.

Malárie je skutečnou metlou lidstva – v roce 2017 bylo podle údajů Světové zdravotnické organizace WHO ve světě asi 219 milionů nemocných, přičemž 435 tisíc z nich zemřelo. Tato choroba přenášená komářím štípnutím je tím pádem jedním z nejhorším zabijáků lidí na světě.

TIP: Jak zatočit s malárií? Začněme tím, že budeme léčit komáry

Asi jen málokdo čekal, že látka se slibnými účinky proti malárii bude v Antarktidě. Ukázalo se ale, že antarktická mořská houba ze skupiny rohovitých Inflatella coelosphaeroides obsahuje peptid pojmenovaný jako friomaramid, který brání infekci dalšímu vývoji malarických zimniček. Vědci zároveň zjistili, že lidským jaterním buňkám tato látka neškodí. Friomaramid teď nejspíš čeká intenzivní výzkum a testování při léčbě malárie.