Nedávno objevená struktura Maggie je možná nejdelší v Mléčné dráze

10.01.2022 - Stanislav Mihulka

Gigantické protáhlé mračno atomárního vodíku „Maggie“ měří asi 3 900 světelných let a je zřejmě nejdelší svého druhu v naší Galaxii

<p>Snímek Mléčné dráhy s vyznačeným umístěním struktury Maggie.</p>

Snímek Mléčné dráhy s vyznačeným umístěním struktury Maggie.

Přestože Mléčnou dráhu pozorujeme již dlouho a důkladně, stále v ní nacházíme nové a často zvláštní objekty. Astronomové nedávno objevili novou strukturu tvořenou vodíkem, kterou pokřtili „Maggie“. Inspirací jim byla řeka Magdalena, která je s 1 540 kilometry nejdelším tokem Kolumbie. Nově objevená struktura je neobvyklá svou velikostí, i detailním složením, protože ji z valné většiny (podle vědců až 92 %) netvoří molekulární nýbrž atomární vodík.

Vpravdě gigantická struktura měří přes 3 900 světelných let, což z ní dělá nejdelší objekt tohoto typu v Mléčné dráze. Doposud nejdelší podobná struktura měří asi 800 světelných let. Její průměr je přitom zhruba 150 světelných let a nachází se asi 55 tisíc světelných let od Sluneční soustavy.

Objev Maggie

Jonas Syed z německého institutu Maxe Plancka v Heidelbergu s týmem spolupracovníků vystopoval strukturu Maggie v rámci pozorování vodíkových struktur Mléčné dráhy v programu THOR. Tato pozorování prováděla soustava radioteleskopů Jansky Very Large Array v Novém Mexiku. Objevit Maggie vlastně nebylo až tak těžké, protože vybíhá asi 1 600 světelných let mimo galaktickou rovinu.

TIP: Náš hvězdný domov: Co víme o Mléčné dráze a jaká jsou nejnovější zjištění?

Objevená struktura je poměrně izolovaná od okolí. Díky tomu bylo možné prozkoumat pohyb plynu na různých místech Maggie. Z analýz vyplynulo, že se všechen plyn pohybuje stejným směrem a stejnou rychlostí. To je podle vědců důkazem, že Maggie je skutečně jedna celistvá struktura a nikoliv skupina mračen vodíku, které pozorujeme na stejném místě.