Reklama


Nejbezpečnější vůz světa: Čím jezdí Donald Trump a v čem jezdili jeho předchůdci?

13.02.2019 - Vilém Koubek

Donald Trump představil světu svou novou obrněnou limuzínu, která si záhy vysloužila přezdívku „Bestie“. Hlavu Spojených států chrání nejen pancíř a neprůstřelná skla, ale i kanystry slzného plynu

<p>Trumova Bestie: Cadillac One, známý jako The Beast.</p>

Trumova Bestie: Cadillac One, známý jako The Beast.


Reklama

Ačkoliv první automobily vyrazily do ulic v průběhu 19. století, američtí prezidenti se do jejich sedadel příliš nehrnuli a nadále upřednostňovali vozy tažené koňmi. Zmíněný trend udržoval i Theodore Roosevelt, který se počátkem 20. století stále vozil v drožce, zatímco příslušníci tajné služby ho již následovali v parních automobilech. Změna přišla až s Williamem Howardem Taftem, jenž nechal stáje Bílého domu přestavět na garáže: Zaparkoval do nich dvojici luxusních vozidel značky Pierce-Arrow, „předpotopní“ elektromobil Baker Motor Vehicle a parní stroj White Motor Company. Obzvlášť poslední jmenovaný model si prezident údajně zamiloval, protože upouštěná pára dokázala zahnat dotěrné novináře. 

Po Taftovi se už čelní představitelé Spojených států automobilům nevyhýbali: Woodrowa Wilsona natolik zaujala vozidla Pierce-Arrow, že si po skončení svého volebního období sám jedno pořídil. Warren G. Harding pak jako první hlava USA přijel na inauguraci autem a zároveň jako první prezident země vlastnil řidičský průkaz. 

Bezpečnost především

Franklin Roosevelt si oblíbil vůz Sunshine Special od Lincoln Motor Company, který se posléze zapsal do dějin jako první americký automobil upravený podle požadavků tajné služby: Měl mimo jiné posílené tlumiče, 2,5 cm silná neprůstřelná skla, sirénu, červená výstražná světla a kabinet se samopaly. Do karoserie pak byly zabudovány speciální stupínky, na nichž agenti za jízdy stáli.

TIP: Mobilní pevnosti mocných: V čem jezdil Hitler, Kaddáfí nebo třeba Mao Ce-tung

Až do atentátu na Johna F. Kennedyho se vozy konstruovaly tak, aby bylo na prezidenty lépe vidět: Měly odnímatelnou střechu a u některých hydraulika umožňovala zvedat sedadla. Po útoku však začala být mnohem důležitější bezpečnost. Tajné služby nutily automobilky opatřovat vozidla stále těžšími pancíři a dovolit jim převážet víc vybavení. V důsledku náročných požadavků pak autům často selhávaly brzdy nebo nefungovalo řazení. V roce 2001 proto společnost General Motors přišla jako první v americké historii s modelem, který od základu koncipovala coby prezidentský – usedl do něj George W. Bush. Tatáž automobilka se stará o bezpečí hlavních představitelů USA dodnes. 

Trumpova obrněná Bestie

  • Palivovou nádrž chrání před výbuchy vedle balistické vložky také speciální izolační pěna
  • Řidiči amerických prezidentů se rekrutují z řad specialistů a procházejí tvrdým výcvikem: Nejenže tak zvládnou řešit komplikované situace na vozovce, ale v případě potřeby také ochrání pasažéry pomocí palubní zbraně
  • Dveře kryje víc než 20cm pancéřování
  • Kufr obsahuje lékařské vybavení, transfuzní stanici se zásobou Trumpovy krevní skupiny a kyslíkové láhve
  • Neprůstřelné sklo je široké 12,7 cm
  • Součást vybavení tvoří i přímé telekomunikační spojení s Pentagonem či viceprezidentem
  • Interiér je neprodyšně uzavřen pro případ chemického či biologického útoku
  • Pokud nastane extrémní nouze, nacházejí se ve skrytém úložném prostoru na palubě automatické brokovnice
  • Pneumatiky vyztužuje kevlar a vůz se na nich dokáže pohybovat i v případě, že se protrhnou
  • Spodní část automobilu je opatřena ocelovou vložkou, jež odolá explozi

Explozivní odpis

V případě výměny prezidentského vozidla za novější model se musí jeho předchůdce bezpečně vyřadit. Žádný předpis však nenařizuje, jak má likvidace proběhnout. Podle tradice se jí ujímají agenti tajné služby, kteří zodpovídají za bezpečnost hlavy státu. Ti výdrž automobilu „otestují“ širokou škálou zbraní, od ručních až po raketomety a bomby dost silné, aby překonaly „prezidentský standard“

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

HMS Thetis | 1938–1943 | Velká Británie

Britská HMS Thetis je jednou z mála ponorek historie, jejíž osud zahrnuje hned dvě fatální katastrofy. První se odehrála v roce 1939 ještě před nasazením do akce: Během posledních testů se počítalo také s ponorem, manévr se ovšem nedařil. Při hledání příčiny se zjistilo, že do jedné z torpédových komor nenatéká voda, nicméně snaha problém vyřešit vyústila v pohromu – komorou, kterou technici uvolnili, se dovnitř začala nekontrolovatelně valit voda. Ponorka nakonec klesla na dno a 99 ze 104 členů posádky se utopilo nebo udusilo. Stroj se však podařilo vylovit a opět nasadit do akce pod názvem HMS Thunderbolt. Sloužil až do roku 1943, kdy ho nedaleko Sicílie zničily hlubinné nálože italské korvety Cicogna – a tentokrát již smrti na palubě neunikl nikdo. 

Zajímavosti
Revue

Pro humor nezbýval v „Dikobrazu“ v roce 1953 prostor, zato politických hesel a angažovaných článků přibývalo.

Historie

Nedobrou prognózu mají do budoucna velké šelmy a také řada primátů. Orangutani nebo kahau nosatí by však na Borneu mohli přežít, pokud se podaří stávající situaci zvrátit.

Příroda

Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi (vlevo) a otevřená hvězdokupa Plejády se již na první pohled liší počtem hvězd

Vesmír

Rakovina děložního čípku a virus HPV

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907