Nejen duševní pohoda: Meditace a cvičení působí i na naši DNA

19.06.2017 - Stanislav Mihulka

Kdo cvičí jógu, zklidní si nejen své emoce. Cvičení pomáhá i boji proti zánětlivým onemocněním

Meditace -<p>Meditační cviky uvolní mysl i geny</p>
Meditace -

Meditační cviky uvolní mysl i geny

Relaxační techniky, meditace, jóda a podobná cvičení jsou obvykle považované za prospěšné, pokud jde o duševní zdraví a emoce. Vědci ale neustále zjišťují, že prospěch meditací sahá ještě mnohem dál.

Britští a nizozemští badatelé ale nedávno zjistili, že meditační cvičení zasahují lidský metabolismus tak, že dovedou zvrátit procesy, které vedou k zánětu a onemocněním.

Prostudovali celkem 716 dřívějších vědeckých studií a podařilo se jim zjistit, že se lidem, kteří meditují nebo cvičí jógu, snižuje produkce látky ze skupiny nukleárních faktorů kappa B (NF-kB).

TIP: Jak se dostat do formy? Vědci vyvinuli koncentrované cvičení v pilulce

Tato látka přitom zapíná geny zodpovědné za produkci takzvaných cytokinů, molekul zodpovědných za tvorbu zánětů. Záněty mají svůj význam, když jsou ale v těle dlouho a ve velkém počtu, zvyšují riziko rakoviny, urychlují stárnutí a mohou vést i k depresím. Méně jógy tedy znamená méně cytokinů a tím i pevnější zdraví.

Radboud University