Nejen Saturn: Mars měl možná vícekrát v minulosti vlastní prstence

05.06.2020 - Stanislav Mihulka

Dnešní měsíce Marsu by mohly být výsledkem cyklu tvoření a zániku prstenců v okolí rudé planety

<p>Rudá planeta s prstenci</p>

Rudá planeta s prstenci

Maličké měsíce Marsu, tedy Phobos a Deimos, poutají pozornost planetárních vědců, kteří si moc nevědí rady s jejich minulostí. Zajímavá je i budoucnost těchto měsíců, hlavně pokud jde o Phobos. Odborníci se domnívají, že za pár desítek milionů let gravitační síla Marsu rozerve Phobos na kousky a vytvoří tím prstence.

Matija Ćuk z institutu SETI a jeho spolupracovníci zašli ještě dál. Na základě svého výzkumu věří, že Mars již v minulosti prstence měl a to dokonce několikrát. Podle nich na Marsu funguje pozoruhodný cyklus vzniku a destrukce s měsíci a prstenci. Důkazy pro tento závěr přitom získali především díky pozorování menšího a vzdálenějšího měsíce Marsu, tedy Deimosu.

Historie měsíců Marsu

Na rozdíl od Phobosu je oběžná dráha Deimosu skloněná o 2 stupně, vzhledem k rovině proložené rovníkem rudé planety. Ćuk s kolegy si modelovali různé varianty a nakonec dospěli k názoru, že dnešní oběžnou dráhu a vlastnosti Deimosu vysvětluje možnost, že na tento „měsíček“ v minulosti působil větší měsíc, o hmotnosti asi 20 Phobosů, jehož oběžná dráha se pohybovala díky systému prstenců.

Teorie vědců předpokládá, že z materiálu většího měsíce vznikly prstence a jejich materiál zase postupně zčásti spadl na povrch Marsu a zčásti vytvořil nový měsíc či měsíce. Podobný scénář se mohl opakovat dvakrát během posledních 200 milionů let, až nakonec vznikl dnešní Phobos s Deimosem.

TIP: Deimos a Phobos: Vznikly marsovské měsíce při srážce asteroidem?

Pokud se misi MMX (Martian Moons eXploration) japonské agentury JAXA povede odebrat vzorek Phobosu a dopravit jej na Zemi, nejspíš se dozvíme, jak to s měsíci Marsu doopravdy bylo. Vstříc marsovským souputníkům by měla robotická sonda MMX vyrazit v roce 2024. Návratový modul by se měl se vzorky vrátit o 5 let později.

• Zdroj fotografií: Kevin Gill / Flickr