Nejen v hlavě: Mentální anorexie je zřejmě víc, než jen psychická porucha

Genetický výzkum objevil u anorektiků mutace, které snižují vnímání pocitu hladu

18.07.2019 - Stanislav Mihulka

Mentální anorexie je obvykle považovaná za duševní nemoc, která spočívá v dramatickém odmítání potravy a často rovněž v nadměrném cvičení, kvůli zkresleným představám o svém těle. Podle nového genetického výzkumu to ale nemusí být celá pravda. Ukazuje se, že toto onemocnění má kořeny v metabolismu a v tělesných pochodech.

Anorexie může vyvolat řadu zdravotních problémů, včetně velice závažných stavů. Souvisí s poruchami trávení nebo třeba se ztrátou svalové hmoty, která pak následně zvyšuje riziko selhání srdce. Proto vědci intenzivně zkoumají příčiny, které vedou k rozvoji anorexie. Možných faktorů je přitom celá řada.

TIP: Hladomor z druhé světové války mají Nizozemci stále ještě v genech

A prsty v tom má i genetika. Zjistil to mezinárodní tým vědců, kteří zkoumali geny 16 992 pacientů s anorexií, ve srovnání s geny 55 525 lidí bez této choroby. Výzkum zahrnoval dobrovolníky ze 17 zemí světa. Vědci našli celkem 8 genetických mutací, které jsou výrazně spojené s anorexií. Některé z nich souvisejí s psychikou, ale část těchto mutací se týká metabolismu.

Ukazuje se, že lidé, kteří jsou postižení anorexií, mají ve svém genetickém kódu mutace, které snižují vnímání pocitu hladu, a tím umožnují pacientům s anorexií extrémní hladovění. Výzkum ale také naznačuje, že je možné mentální anorexii včas diagnostikovat – přítomnost objevené mutace totiž podle vědců značí větší náchylnost člověka k anorexii.