Nejstarší na světě: Primitivní trilobiti měli oči už před 530 miliony let

10.12.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci objevili fosilii s očima z počátku prvohor. Podle všeho jde o nejstarší nález svého druhu ve fosilním záznamu

Schmidtiellus - Primitivní trilobit Schmidtiellus reetae představuje nejstarší nález tvora s očima

Paleontologové v Estonsku objevili výjimečnou fosilii z počátku prvohor. Schmidtiellus reetae byl primitivním trilobitem, který lezl po dně mělkého moře asi před 530 miliony let, tedy v období kambria.

Když tuto fosilii vědci studovali, že trilobit měl na hlavě primitivní oči, složené asi ze stovky malých oček. Byly vlastně dost podobné očím dnešních členovců, jen neměly čočky. Podle všeho jde o nález doposud nejstarších očí ve fosilním záznamu.

TIP: Nevelký, ale děsivý: Druhohorní korýš Dollocaris udivuje obrovskýma očima

Tito trilobiti v porovnání s dnešními členovci neviděli nijak zvlášť dobře. Ale i tak byl pro ně zrak jistě velmi užitečný. Mohli rozeznávat překážky, které jim ležely v cestě, a také zřejmě rozpoznávali dravce, kteří je mohli ohrozit.

IFL Science, PNAS