Nejstarší zkamenělina útoku hlavonožce je stará téměř 200 milionů let

Paleontologové objevili záznam nejstaršího známého útoku hlavonožce. Podle vědců se drama odehrálo bezmála před 200 miliony let

08.05.2020 - Stanislav Mihulka

Před necelými 200 miliony let se odehrávala dramatická scéna. Dravý hlavonožec ze skupiny belemnitů právě ulovil malou rybu. V tu chvíli ale náhlá událost ukončila jejich život a lovecká scéna z období jury se navždy uchovala v podobě fosilie. V 19. století ji nalezli na pobřeží jižní Anglie, které je známé jako Jurassic Coast a figuruje na seznamu světového dědictví UNESCO.

Britští a američtí paleontologové nedávno prostudovali tuto fosilii, která je uložená ve sbírkách British Geological Survey v Nottinghamu. Hlavonožce, který útočil na rybu, určili jako belemnita Clarkeiteuthis montefiorei. Belemniti představovali běžné hlavonožce v oceánu, prakticky po celé období druhohor, na jejichž konci vymřeli společně s neptačími dinosaury. Byli velmi podobní dnešním olihním a sépiím, i když jim nebyli blízce příbuzní. V chapadlech belemnita vězí ryba druhu Dorsetichthys bechei, které hlavonožec již téměř rozdrtil lebku.

TIP: V bavorském Solnhofenu objevili zkamenělý lovecký neúspěch z období jury

Tento nález je nejstarším známým dokladem loveckého útoku hlavonožce, jaký jsme kdy viděli. Vedoucí výzkumu Malcolm Hart z britské University of Plymouth připomíná, že podobné nálezy, kdy dravec již ulovil a prakticky usmrtil svou kořist, aby vzápětí sám zahynul a postupně se změnil ve zkamenělinu, jsou ve fosilním záznamu zcela výjimečné.

Malcolm Hart / Proceedings of the Geologists' Association