Největší radioteleskop světa v Číně je teď oficiálně online

28.09.2016 - Stanislav Mihulka

Nový čínský radioteleskop FAST už přijal první rádiové signály. Jeho cílem byl 1 351 světelných let vzdálený pulsar

FAST -<p>Čína spustila svůj nový radioteleskop</p>
FAST -

Čína spustila svůj nový radioteleskop

Radioastronomie se dočkala významné posily. Číňané zapnuli svůj nový radioteleskop FAST (anglicky Five Hundred Meter Aperture Spherical Telescope), který je o 195 metrů větší, než dosavadní držitel titulu největší radioteleskop světa – portorická observatoř Arecibo. V čínské provincii Kuej-čou tento teleskop stavěli déle než pět let.

Čínští vědci už potvrdili, že s teleskopem FAST, jemuž Číňané přezdívají Tianyan (Nebeské oko), zachytili první rádiové vlny z okolního vesmíru. Radioteleskop při své premiéře přijal rádiové signály pulsaru, který je vzdálený 1 351 světelných let.

I když to bude trvat ještě asi tři roky, než bude tento ohromující radioteleskop správě kalibrovaný, samotné zapnutí FAST je významným počinem pro astrofyziku – nejen v Číně, ale na celém světě.

TIP: Arecibo přijde o prvenství: Čína dostavěla největší radioteleskop světa

Radioteleskop zachytí rádiové signály z nezměrných vzdáleností a odborníci předpokládají, že díky němu vylepšíme poznání těch nejvíce energetických objektů ve vesmíru, od pulsarů až po kvasary. FAST bude hledat možné zdroje gravitačních vln, a také by mohl přispět k objevení stop po mimozemském životě, pokud nějaký takový existuje.

• Zdroj fotografií: fast.bao.ac.cn