Neklidná Etna letos povyrostla a nejspíš s tím ještě neskončila

14.08.2021 - Stanislav Mihulka

Letošní sopečná aktivita italského vulkánu Etna vyzvedla vrchol dnes nejvyššího jihovýchodního kráteru, prozatím do výšky 3 375 metrů

<p>Soptící Etna, 16. února 2021. Jen za poslední dva roky se výška vulkánu změnila o 50 metrů.</p>

Etna je monumentální stratovulkán na východním pobřeží Sicílie. Jde o jednu z nejvíce aktivních sopek na světě, která soptí s různou intenzitou prakticky neustále. Zároveň jde o nejvyšší horu Itálie jižně od Alp. Jak už to ale u sopek někdy bývá, samotná výška Etny je dost nestálá, právě kvůli její vulkanické aktivitě a mění se i její nejvyšší vrchol.

Podle nejnovějších měření odborníků italského institutu Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (INGV) dosahuje výška jihovýchodního kráteru, který je dnes nejvyšším bodem vulkánu, 3 357 metrů nad mořem. Tento kráter „vyrostl“ od 16. února, kdy Etna zahájila letošní soptění. Od té doby došlo k přibližně 50 epizodám s erupcemi, které doprovázelo vyvrhování sopečného popela a lávy. Soptění navíc stále pokračuje, takže lze předpokládat, že kráter dále poroste. Jeho měření je ale podle vulkanologů stále obtížnější, kvůli množství kouře.

Nestálá výška Etny

V letech 1980 a 1981 probíhalo intenzivní soptění jiného, severovýchodního kráteru Etny. Kráter rostl a dosáhl výšky 3 350 metrů, což byl tehdy vrchol Etny. V následujících desetiletích se tento kráter hroutil a klesal. V roce 2018 byla jeho výška odhadnuta na 3 326 metrů. Stále ale zůstával nejvyšší bodem Etny. To se v poslední době změnilo.

TIP: Vědci varují: Největší pozemská sopka je připravená k mohutné erupci

Vědci nedávno analyzovali snímky dvojice evropských satelitů Pléiades, které snímkují zemský povrch ve velmi vysokém rozlišení. Když se jim povedlo odfiltrovat kouř a porovnat snímky s dřívějšími digitálními modely Etny, dospěli k výšce 3 357 metrů. Zároveň se ukázalo, že nejvyšším bodem Etny je teď podle všeho severní okraj jihovýchodního kráteru.