Vědci varují: Největší pozemská sopka je připravená k mohutné erupci

30.05.2021 - Stanislav Mihulka

Pokud s havajským vulkánem Mauna Loa zatřese silnější zemětřesení, mohlo by dojít na pořádné soptění

<p>Největší aktivní vulkán světa se zvedá do výšky 9 170 metrů nad mořským dnem. K pravidelným erupcím docházelo posledních 700 tisíc let, přičemž ta poslední se odehrála v roce 1984. </p>

O vulkanismu a sopkách už toho víme spoustu. Přesto se nám ale stále nedaří se slušnou jistotou a s rozumným předstihem předpovídat budoucí sopečné erupce. Taková předpověď by přitom mohla předejít ztrátám na lidských životech i škodám na majetku. Přesto existují výjimky. V některých případech se odborníkům podaří prostudovat vulkán a odhadnout kdy anebo jak by mohlo dojít k další erupci.

Právě to dokázali američtí geologové Bhuvan Varugu a Falk Amelung z University of Miami. Vědci detailně sledovali chování havajské štítové sopky Mauna Loa, největšího vulkánu na Zemi, který je aktivní přinejmenším posledních 700 tisíc let. Badatelé využili GPS data a satelitní údaje, díky nimž mohli modelovat pohyb magmatu uvnitř vulkánu.

Sopka na pokraji erupce

Mimo jiné se jim podařilo určit, že mezi lety 2014 a 2020 se do magmatického krbu této sopky dostalo dalších cca 0,11 kilometru krychlového magmatu. Takové procesy, společně s povrchovým prouděním lávy a s posuny hornin, mění tvar vulkánu, a tím i ovlivňují pravděpodobnost další erupce.

TIP: V pekelné kuchyni: 10 nejnebezpečnějších stále aktivních sopek světa

Vědcům se podařilo zjistit, co by mohlo spustit další mohutnou erupci sopky Mauna Loa. A je to docela jednoduché. Pokud v oblasti vulkánu dojde k zemětřesení 6. stupně Richterovy stupnice anebo silnějšímu, mohlo by to vést k náhlým změnám tlaků v okolních horninách a k rozpoutání erupce. Podle badatelů se při zemětřesení rovněž uvolní spousta sopečných plynů, které mají podobný efekt, jako když zatřesete lahví Coca-Coly.

Zároveň je známo, že předchozím velkým erupcím této sopky, k nimž došlo v letech 1950 a 1984, předcházela silná zemětřesení. V roce 1954 to bylo zemětřesení o síle 6,3 stupně, o 34 let později pak 6,6 stupně Richterovy škály.