Někteří ptáci jsou chytří jako opice, i když mají malé mozečky

06.03.2016 - Stanislav Mihulka

Ptáci jsou důkazem, že velikost mozku není všechno. Někteří se intelektem vyrovnají lidoopům

Příslovečné ptačí mozečky možná nejsou tak zbytečné, jak by napovídala jejich velikost. Nejspíš mají struktury podobné těm, jaké známe v mozku savců, a které dovolují řešit složité úkoly.

Vědci nedávno dospěli k názoru, že velikost mozku není všechno. Některé pokročilé duševní schopnosti podle nich nezávisejí ani tak na velikosti mozku, jako na tom, jak jsou propojené neurony, buňky nervové soustavy v mozku.

Všechno nasvědčuje tomu, že někteří ptáci, jejichž mozky nemají mozkovou kůru, a váží do 20 gramů, se svými intelektuálními schopnostmi vyrovnají chytrým primátům s půlkilovým mozkem a mozkovou kůrou.

Zkuste si chytit havrana, vránu nebo třeba straku. Jsou tak chytří, že se je povede polapit spíš jenom náhodou.

IFL Science, Trends in Cognitive Science