Nenasytná flóra: Jakou největší kořist může pozřít masožravka?

12.07.2021 - Nikol Patíková

V kultovním snímku Oldřicha Lipského byla masožravá Adéla schopná pozřít i člověka. V reálném světě se masožravé rostliny spokojí i s mnohem dietnějšími úlovky…

<p>Utopená ještěrka v láčkovce <em>Nepenthes rajah.</em></p>

Utopená ještěrka v láčkovce Nepenthes rajah.

Pokud jde o rozměry obětí masožravých rostlin, kupříkladu rody láčkovek a špirlic se živí jak bezobratlými živočichy, tak obratlovci. V jejich útrobách bychom tudíž našli mouchy, včely, mravence, ale i mláďata mloků skvrnitých – tedy zatím největší kořist, jakou vědci v láčkovce objevili.

TIP: Matematika rostlin: Masožravky mucholapky podivné umějí počítat

Objem rekordních džbánů přitom může dosahovat až dvou litrů: Tyto masožravky lákají do pasti na nektar zvědavce, kteří snadno spadnou přes kluzký okraj. Uvnitř se pak ponoří do tekutiny bohaté na enzymy a rozloží se na dužinu, jíž se rostliny živí. Druhy vyskytující se v chudých půdách si takto kompenzují nedostatek dusíku či fosforu.