Nepořádek na orbitě: Kolik odpadu se nyní nachází v kosmu?

08.03.2020 - Nikol Patíková

Lidé svým odpadem neznečišťují pouze lesy a řeky, ale dokonce i vesmír. NASA monitoruje na zemské orbitě přes 14 tisíc objektů větších než 10 cm. Jde mimo jiné o vysloužilé satelity nebo použité části raket. I malé střípky však mohou poškodit fungující kosmická zařízení, a to v důsledku rychlosti, jíž se pohybují. Na zmíněné relikty doplácely například raketoplány, jejichž okna se musela často měnit i po kolizi s částicí menší než 1 mm. Družice se pak při takových srážkách mnohdy zničí úplně.

TIP: Nad Pensylvánií se tento týden mohou srazit vyřazené satelity

Společnosti, které satelity vypouštějí, je proto po ukončení mise zbrzdí, načež staré zařízení postupně klesá do atmosféry, kde se rozpadne a shoří. Aktuálně se také vyvíjejí technologie, které by umožnily shromažďovat odpad přímo ve vesmíru pomocí sítí nebo harpun a nechat ho zaniknout v zemském ovzduší.