Netradiční stavby: Pětice mostů, které překlenuly kreativitu

10.09.2020 - Vilém Koubek

Zatímco dřív sloužily mosty výhradně k tomu, aby mohli chodci či řidiči překonat nejrůznější překážky, dnes se stávají cílem výletů, adrenalinových zážitků nebo srůstají s kmenovými tradicemi

<h3>Vlnobití nad zemí</h3><p><strong>Název:</strong> Henderson Waves Bridge<br /><strong>Kde:</strong> Singapur</p><p><strong>Henderson Waves Bridge</strong> se klene 36 metrů nad silnicí, a představuje tak nejvyšší singapurský most pro pěší. Jeho jádro dlouhé 274 metry a široké 8 metrů lemují ocelová žebra, která kolem něj vytvářejí působivé vlnění. Vnitřek mostu je obložen lištami vyrobenými z exotické dřeviny <em>Shorea laevis</em>. V příhodných částech stavby, kde ve vlnách vznikají pomyslné úkryty, mohou navíc chodci spočinout na lavičkách a kochat se okolní přírodou.</p>

Vlnobití nad zemí

Název: Henderson Waves Bridge
Kde: Singapur

Henderson Waves Bridge se klene 36 metrů nad silnicí, a představuje tak nejvyšší singapurský most pro pěší. Jeho jádro dlouhé 274 metry a široké 8 metrů lemují ocelová žebra, která kolem něj vytvářejí působivé vlnění. Vnitřek mostu je obložen lištami vyrobenými z exotické dřeviny Shorea laevis. V příhodných částech stavby, kde ve vlnách vznikají pomyslné úkryty, mohou navíc chodci spočinout na lavičkách a kochat se okolní přírodou.

<h3>Tradiční čínské uzly</h3><p><strong>Název:</strong> Dragon King Kong Bridge<br /><strong>Kde:</strong> Čína</p><p>Přestože jeho název zní jako spojení několika „béčkových“ filmů, hlavní inspirace 185 metrů dlouhého mostu pochází z tradičních čínských dekorativních uzlů. Ve středu se stavba rozdvojuje a díky výškovým rozdílům vyplývajícím z vlnitého tvaru nabízí nádherný výhled na přilehlé jezero Mej-si.</p>

Tradiční čínské uzly

Název: Dragon King Kong Bridge
Kde: Čína

Přestože jeho název zní jako spojení několika „béčkových“ filmů, hlavní inspirace 185 metrů dlouhého mostu pochází z tradičních čínských dekorativních uzlů. Ve středu se stavba rozdvojuje a díky výškovým rozdílům vyplývajícím z vlnitého tvaru nabízí nádherný výhled na přilehlé jezero Mej-si.

<h3>Pevné kořeny stromů</h3><p><strong>Druh:</strong> kořenový most<br /><strong>Kde:</strong> Indie</p><p>Město <strong>Čérápuňdží</strong> patří k nejvlhčím místům v Indii i na Zemi a mimo jiné se tam daří gumovníku. Příslušníci kmene War-Khasi si všimli, že vedle klasických podzemních kořenů má zmíněná dřevina i pevné nadpovrchové kořeny, a <strong>napadlo je „vypěstovat si“ z nich most. Výhonky domorodci usměrňují s využitím dutých kmenů – jakmile jsou pak dostatečně dlouhé, nechají se zarůst do země.</strong> Trvá zhruba patnáct let, než lávka zmohutní natolik, aby unesla až padesát lidí naráz.   </p>

Pevné kořeny stromů

Druh: kořenový most
Kde: Indie

Město Čérápuňdží patří k nejvlhčím místům v Indii i na Zemi a mimo jiné se tam daří gumovníku. Příslušníci kmene War-Khasi si všimli, že vedle klasických podzemních kořenů má zmíněná dřevina i pevné nadpovrchové kořeny, a napadlo je „vypěstovat si“ z nich most. Výhonky domorodci usměrňují s využitím dutých kmenů – jakmile jsou pak dostatečně dlouhé, nechají se zarůst do země. Trvá zhruba patnáct let, než lávka zmohutní natolik, aby unesla až padesát lidí naráz.   

<h3>Londýnská housenka</h3><p><strong>Název:</strong> Rolling Bridge<br /><strong>Kde:</strong> Velká Británie</p><p>Londýnský <strong>Rolling Bridge</strong> je ztělesněním praktičnosti a jednoduchosti. Jeho konstrukce ze dřeva a oceli vede přes Grand Union Canal, který se jinak táhne v délce 220 km z Londýna až do Birminghamu. Pokud po mostě zrovna nikdo nepřechází, je stočený do sebe, aby nebránil případnému lodnímu provozu. <strong>Jakmile u něj však zastaví chodec, hydraulika dvanáctimetrovou lávku rozvine, a vznikne tak cesta na druhou stranu.</strong>   </p>

Londýnská housenka

Název: Rolling Bridge
Kde: Velká Británie

Londýnský Rolling Bridge je ztělesněním praktičnosti a jednoduchosti. Jeho konstrukce ze dřeva a oceli vede přes Grand Union Canal, který se jinak táhne v délce 220 km z Londýna až do Birminghamu. Pokud po mostě zrovna nikdo nepřechází, je stočený do sebe, aby nebránil případnému lodnímu provozu. Jakmile u něj však zastaví chodec, hydraulika dvanáctimetrovou lávku rozvine, a vznikne tak cesta na druhou stranu.   

<h3>Vysoká horská dráha</h3><p><strong>Název:</strong> Eshima Ohashi Bridge<br /><strong>Kde:</strong> Japonsko</p><p>Most spojující japonská města Macue a Sakaiminato připomíná na první pohled obří horskou dráhu pro auta. Aby pod ním mohly proplouvat rybářské lodě, šplhá jeho konstrukce až do výšky 44 metrů. Oba jeho konce pak zdánlivě stoupají a klesají jako noční můra každého řidiče. <strong>Ve skutečnosti jde pouze o zkreslení na fotografiích – nájezdové i sjezdové části mají sklon 6,1 % na jedné straně a 5,1 % na druhé.</strong> Žádný drastický „sešup“ vás tedy nečeká.</p>

Vysoká horská dráha

Název: Eshima Ohashi Bridge
Kde: Japonsko

Most spojující japonská města Macue a Sakaiminato připomíná na první pohled obří horskou dráhu pro auta. Aby pod ním mohly proplouvat rybářské lodě, šplhá jeho konstrukce až do výšky 44 metrů. Oba jeho konce pak zdánlivě stoupají a klesají jako noční můra každého řidiče. Ve skutečnosti jde pouze o zkreslení na fotografiích – nájezdové i sjezdové části mají sklon 6,1 % na jedné straně a 5,1 % na druhé. Žádný drastický „sešup“ vás tedy nečeká.




Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Lukulské hody movitých Římanů na mozaice z 3. století.

Zajímavosti

Milující srdce přírody | Jim Picôt

Celkový vítěz - žralok plující v hejnu lososů.

Revue

Dávný Mars před 4 miliardami let mohla z části pokrývat voda

Vesmír

Robotický koala vylepšený koalí močí a trusem pátrá po tom, zda mají krávy sklony ušlapat koaly, když se ocitnou na zemi.

Věda
Historie

Vědci dlouho předpokládali, že humři necítí bolest, protože nemají skutečný mozek. Pozdější výzkum ale ukázal, že korýši na poškození tkáně reagují fyzicky i hormonálně, tudíž bolest pravděpodobně cítí.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907