Neurověda extrémismu: Co prozradily skeny mozků sympatizantů terorismu?

16.06.2019 - Stanislav Mihulka

Vědci přemluvili skupinu džihádistů, aby se s nimi bavili na magnetické rezonanci

<p>Co přiměje člověka obdivovat teroristické útoky?</p>

Co přiměje člověka obdivovat teroristické útoky?

Co se asi děje v mysli teroristy? A co se děje v hlavě příznivců teroristických útoků, kteří obdivují vraždění? Na tuto otázku hledala odpověď nová studie mezinárodního týmu vědců. Podařilo se jim přesvědčit skupinu mladých extrémistů, aby se zúčastnili experimentu, během kterého jim skenovali mozky na magnetické rezonanci.

V experimentu účinkovalo 30 radikálních islamistů, kteří výslovně schvalovali násilí vůči civilistům ve jménu džihádu. Všichni tito radikálové také podporovali hnutí Laškar-e-Taiba, jednu z nejvíce aktivních militantních islamistických organizací světa, která je známá vazbami s Talibanem a Al-Káidou. Radikálové kupodivu vzorně spolupracovali s vědci a na magnetické rezonanci odpovídali na otázky o jejich posvátných hodnotách i všedních záležitostech. Skeny mozků radikálů pak vědci porovnali se skeny amerických univerzitních studentů.

TIP: Náboženské zážitky aktivují stejné dráhy v mozku, jako sex a drogy

Ukázalo se, že když se vědci dotazovali radikálů na jejich náboženské hodnoty a abstraktní ideje, zaznamenali sníženou aktivitu v jejich oblastech mozku, souvisejících s kognitivní kontrolou a logickým uvažováním. Jak se zdá, když u těchto lidí přijde řeč na citlivá náboženská témata, vypíná se u nich racionální myšlení, a taky schopnost posoudit důsledky svých činů. Když se mluvilo o jiných, běžnějších věcech, aktivita mozku radikálů byla stejná, jako u běžné populace.