Neuvěřitelný mořský Yetti: Krab s chlupatou hrudí připomíná Davida Hasselhoffa

Tři druhy rakovců, respektive vyšších korýšů, kteří žijí v blízkosti sopečných vývěrů na dně oceánu, dostaly od vědců případnou přezdívku: krab Yetti. Vysloužili si ji srstí, která pokrývá některé části jejich těla

05.05.2021 - Zuzana Teličková

Vědci podrobněji popsali jednoho z těchto chlupatých korýšů s latinským názvem Kiwa tyleri. Jedná se o jediný druh obývající Jižní ledový oceán u Antarktidy. První snímky kraba pocházejí z roku 2010, kdy se také v hloubce 2 600 metrů pod hladinou moře podařilo odchytit několik exemplářů. Od té doby vědci zkoumají Kiwa tyleri pomocí počítačové tomografie a sekvencování DNA.

Smrt pro zajištění rodu

Mnohé z typických rysů korýše – například čistě bílé zbarvení a ochmýřené tělo – představují postupnou adaptaci živočicha na jeho prostředí. Kiwa tyleri žije v termální „schránce“ velké jen několik metrů, kde má voda ideální teplotu. „Na některých místech jsou naskládaní jeden na druhém,“ říká profesor zoologie z Oxford University Alex Rogers, jehož týmu se v roce 2012 podařilo vyfotografovat 600 krabů na jednom metru čtverečním. Voda obklopující jejich přeplněný domov je velmi chladná – dosahuje teploty od -1,3 do 0,5 °C. V takto studeném prostředí se krabi a humři vyskytují jen velmi vzácně.

Krabi Kiwa tyleri nahloučení v co nejtěsnější blízkosti sopečného vývěru.

„Fyziologický limit k udržení aktivit nutných pro přežití je zřejmě kolem 0,5 °C,“ vysvětluje vedoucí studie Sven Thatje z University of Southampton v Anglii. Někteří korýši přesto opouštějí bezpečí teplého domova a vydávají se do ledových vod. Například samičky sedí na vajíčkách právě v chladnějších vodách. Vědci se domnívají, že vajíčka potřebují pro svůj vývoj nižší teplotu a že by v blízkosti hydrotermálních vývěrů vypouštějících do okolí síru nepřežila. Obětavé matky za hlídání vajíček obvykle zaplatí životem: „Samičky, které opustí domoviště, nic nejí; v podstatě vyhladoví,“ říká Thatje. Nedostatek energie a sil jim brání v návratu zpět k teplým vývěrům.

Přezdívka podle Pobřežní hlídky

Krabi Kiwa tyleri jsou zvláštní také tím, jak si zajišťují hojnost potravy. Jejich bohatá srst jim slouží jako zahrada pro pěstování množství bakterií, jimiž se živí. Na rozdíl od druhu Kiwa puravida žijícího na pobřeží Kostariky, a druhu Kiwa hirsute který má ochmýřené pouze končetiny, využívá Kiwa tyleri také ochmýření podél spodní části svého těla. Pomocí tohoto zařízení dokáže smést bakterie ze sopečných komínů a zajistit si tak oběd.

Thatje, který na univerzitě působí jako profesor mořské evoluční a ekologické biologie, přiznal, že nově popsanému druhu přezdívají 'krab Hoff' podle Davida Hasselhoffa známého ze seriálu Pobřežní hlídka. I on se totiž pyšní chlupatým hrudníkem, ačkoli jej pro svou obživu využil zcela jiným způsobem.

TIP: Citlivost pod tvrdou slupkou: Také krabi cítí bolest

Evoluce poskytla mořskému Hoffovi navíc ještě jednu významnou výhodu. Od svých dvou bratranců se liší bodci na konci nohou, jež používá při zlézání strmých povrchů. Bezproblémový pohyb po sopkách pro něj znamená usnadněnou práci při shánění potravy.

Ačkoli se vědcům podařilo odhalit některé záhady obklopující antarktického Yettiho, zůstává mnoho nezodpovězených otázek. Například není jasné, jak došlo ke kolonizaci dvou sopečných systémů oddělených kilometry a kilometry chladných vod a jak se krabí larvy dostanou z nebezpečně studeného prostředí ke komínům poskytujícím životně důležité teplo.