Noční obloha v listopadu: Orionidy, vodní souhvězdí i superúplněk

Listopadová noční obloha nabídne nerušený výhled na planetární systém v souhvězdí Jižní ryby, budou padat hvězdy a k vidění bude i superúplněk

Naskytne-li se vám v listopadu příležitost sledovat západ Slunce, určitě vyčkejte až do jeho úplného konce. Současně s ním totiž můžete nízko nad jihozápadním obzorem začít pátrat po nápadné večernici alias Venuši. A nebude to nic těžkého: Vždyť pomineme-li Slunce a Měsíc, nemá Venuše, pokud jde o jasnost, na obloze konkurenta

Pokud byste si přece jen nebyli jistí, 3. listopadu za soumraku vám její hledání usnadní úzký srpek dorůstajícího Měsíce. Venuše se totiž bude nacházet v úhlové vzdálenosti asi 7° takřka přímo pod ním. A když už jsme u našeho souputníka – 14. listopadu nastane nejbližší úplněk v tomto roce neboli tzv. superúplněk a jen o den později, 15. listopadu, se kosmický soused Země ocitne na obloze v těsné blízkosti jasné hvězdy Aldebaran ze souhvězdí Býka.

Druhou a poslední planetou večerní oblohy viditelnou i bez dalekohledu bude naoranžovělý Mars. Po setmění jej spatříte vysoko nad jižním obzorem: v prvním listopadovém týdnu v souhvězdí Štíra, poté v Kozorohovi. Jestliže budete chtít v planetárních pozorováních pokračovat, nezbývá než vydržet celou noc nebo si přivstat. Další jasná planeta se totiž nachází na ranní obloze v souhvězdí Panny. Žlutobílý Jupiter si rozhodně zaslouží pohled dalekohledem – vždyť čtveřici jeho největších měsíců a dva výrazné tmavé pásy v mohutné atmosféře zahlédnete i v menším triedru.

Jižní ryba s příběhem

Pokud jde o hvězdnou oblohu, dalo by se říct, že ji opanovala vodní souhvězdí. Stačí si prohlédnout nebe od jihu směrem na východ a narazíte na Jižní rybu, Vodnáře, Ryby, Velrybu či řeku Eridanus. Jen jedno z těchto souhvězdí však zdobí skutečně nápadná stálice. Ostatně, podívejte se do hvězdné mapy nebo přímo na oblohu a bude vám jasné, že jde o Fomalhaut v Jižní rybě.

Kořeny zmíněného souhvězdí sahají hluboko do starověku a pravděpodobně vycházejí z egyptské mytologie, podle níž se jedná o rybku, která zachránila před utonutím bohyni Eset. Za odměnu pak byla přenesena na hvězdné nebe. Jiný výklad dává Jižní rybu do souvislosti s bájí o manželovi Eset, bohu Usirovi, který sešel ze světa násilně rukou svého bratra. Usirovo tělo bylo rozsekáno na čtrnáct dílů a rozházeno po celém Egyptě. Shodou okolností dopadla jedna jeho podstatná část – penis – do Nilu, načež ji pozřela (jižní) ryba…