Noční obloha v prosinci: V hlavní roli Měsíc a příchod zimního slunovratu

01.12.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Prosincová obloha nabídne zajímavá „měsíční“ setkání. Čeká nás zimní slunovrat a s ním i nejdelší noc v roce

Analema během zimního slunovratu -<p>Zimní slunovrat je spojen s nejkratším dnem a nejdelší nocí v roce – 21. prosince se v naší zeměpisné šířce Slunce vyhoupne nad obzor na pouhých 8 hodin. Během letního slunovratu je to více než 16 hodin.</p>
Analema během zimního slunovratu -

Na počátku prosince naleznete na večerním nebi dva nepřehlédnutelné objekty: srpek dorůstajícího Měsíce a planetu Venuši v roli večernice. Obě tělesa hledejte nízko nad jihozápadním obzorem, přičemž nejblíž si na obloze budou večer 3. prosince, kdy bude Venuše zářit přímo pod Měsícem. O pouhé dva dny později pak našeho souputníka objevíte ve společnosti naoranžovělého Marsu v souhvězdí Kozoroha.

Tím však výčet zajímavých setkání, v nichž hraje hlavní roli Měsíc, rozhodně nekončí. V noci z 12. na 13. prosince jej totiž spatříte v těsné blízkosti jasné hvězdy Aldebaran ze souhvězdí Býka. A ačkoliv se bude proluka dělící obě tělesa v průběhu noci zmenšovat, vyvrcholení v podobě zákrytu Aldebaranu Měsícem se bohužel nedočkáme. Dojde k němu totiž až v okamžiku západu měsíčního kotouče za horizont ráno 13. prosince.

Neptun blízko Marsu

Kromě Venuše a Marsu se na večerní obloze nacházejí i planety Uran a Neptun: první v souhvězdí Ryb, druhá ve Vodnáři. Oříškem přitom nebývá ani tak jejich pozorování – spatříte je už v malém přístroji –, jako spíš vyhledání. Při menších zvětšeních se totiž téměř neliší od hvězd ve svém okolí, proto je nezbytná podrobná hvězdná mapa, s jejíž pomocí planety spolehlivě identifikujete.

S Neptunem to letos v prosinci bude o něco snazší. Na sklonku roku totiž do jeho blízkosti doputuje jasný Mars. Nejblíž si obě tělesa budou 31. prosince večer: Na obloze je bude dělit pouhých 20 obloukových minut, tedy 2/3 úhlového průměru úplňkového Měsíce. V dalekohledu hledejte Neptun východně od Marsu a nebojte se použít větší zvětšení. Pouze tak totiž planetu zahlédnete nikoliv jako slabou „hvězdičku“, nýbrž coby namodralý mdlý kotouček (jeho úhlový průměr bude v porovnání s Marsem asi třikrát menší).

Nápadné kupy hvězd

Kromě království planet můžete na zimním nebi prozkoumat i říši otevřených hvězdokup – těch nápadných je na obloze celá řada. Úhlově největší a nejjasnější Plejády a Hyády naleznete v souhvězdí Býka. Vhodným cílem pro malý dalekohled jsou pak „otevřenky“ M35 v Blížencích, NGC 2264 v Jednorožci nebo třeba trojice jasných otevřených hvězdokup M36, M37 a M38 ve Vozkovi

Cestu za posledními třemi jmenovanými vám usnadní zajímavá hříčka přírody, kterou na tmavém nebi snadno spatříte i očima. Vypadá jako drobná mlhavá skvrnka nedaleko spojnice stálic Beta Tauri a Ióta Aurigae. Pohled malým dalekohledem však ukáže pětici úhledně seřazených hvězd čtvrté velikosti, jimž se kvůli jejich uspořádání říká „Žebříček“. Jde ovšem o pouhé dílo náhody, byť mimořádně hezké.

1. prosince7 h 27 min15 h 46 min
15. prosince7 h 41 min15 h 44 min
31. prosince7 h 47 min15 h 53 min

Dne 21. prosince 2016 v 11:43 SEČ vstupuje Slunce do znamení Kozoroha; nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima.

První čtvrt7. prosince12 h 23 min23 h 58 min