Nosáči se „učí“ od krav: Jsou všichni kahauové přežvýkaví?

08.08.2017 - Zuzana Teličková

Zajímavý poznatek ze života kahaua nosatého (Nasalis larvatus) přinesla japonská vědecká studie, která zjistila, že tyto opice vyvrhují rozmělněnou, spolknutou potravu podobně jako přežvýkavci. Kahau se tak zařadil do nepočetné skupiny savců, kteří fermentují potravu v předním střevě. Patří sem například hroch, lenochod, klokan či kráva. Pro tato zvířata je obtížné strávit rostlinnou vlákninu, a protože se těžko vypořádávají s velkým množstvím potravy, musí jíst opatrně a pomalu.

TIP: Začarované ostrovy Galapág aneb Na lovu zdivočelých koz

Podle spoluautora studie Marcuse Clausse pouze přežvýkavci jako například krávy, buvoli, vysoká zvěř, antilopy, žirafy a velbloudi našli řešení tohoto problému. Naučili se konzumovat potravu po trochách, takže celkově mohou zkonzumovat víc. Jak se ukázalo, kahau se se záludnostmi svého trávicího traktu vyrovnává podobně. Ve dnech, kdy se chová jako přežvýkavec, jí déle a tím pádem i více než v jiné dny. Zatím bylo toto chování pozorováno jen na jednom místě v Malajsii a není jasné, zda jde o místní „know how“ či o obecné chování všech kahauů.

Příroda 7-8/2011