Nová elektronická kůže je voděvzdorná a sama sebe regeneruje

26.03.2019 - Stanislav Mihulka

Medúzy inspirovaly vývoj nového materiálu, který by se mohl uplatnit v měkkých robotech

<p>Tvůrci nové elektronické kůže se svým výtvorem.</p>

Tvůrci nové elektronické kůže se svým výtvorem.

Singapurské vědce inspirovaly medůzy k vytvoření nového typu elektronické kůže. Novinka je průhledná, elastická, natahovatelná, citlivá na dotyk a dokáže se sama regenerovat – to vše navíc zvládne ve vodním prostředí.

Materiály schopné regenerovat v dnešní době vyvíjí celá řada vědeckých týmů. Obvykle ale nejsou průhledné a nefungují ve vlhkém prostředí, což je do značné míry omezuje v jejich využití. Nemohou z nich například být dotykové displeje, které musejí být průhledné a zároveň se často ocitnou ve vlhku.

TIP: Novou elektronickou kůži je možné opravit a po použití recyklovat

Singapurský tým se proto pokusil napodobit medúzy, které jsou jak průhledné, tak i voděvzdorné. Vědci nakonec uspěli s gelovitým materiálem, který tvoří polymer založený na fluorocarbonu a iontová kapalina bohatá na fluor. Díky svému složení nová elektronická kůže funguje jak na suchu, tak i ve vodě, dokonce i v mořské vodě nebo kyselém či zásaditém prostředí. Tento materiál by se mohl uplatnit ve vývoji měkkých robotů a řadě dalších aplikací.