Nová hrozba: U prasat v Číně se objevila chřipka s pandemickými sklony

06.07.2020 - Stanislav Mihulka

Virus G4 EA H1N1 je novou variantou prasečí chřipky z roku 2009. Mohlo by zopakovat její zhoubné tažení světem?

<p>Čínské prasečí farmy jsou bohatým zdrojem chřipkových virů.</p>

Poslední věc, co bychom potřebovali uprostřed pandemie, by byla další pandemie jiného viru. Odborníci proto se znepokojením sledují zprávy z Číny, kde před časem na prasečích farmách objevili nový typ viru chřipky, který stojí za pozornost. Čínští vědci varují, že by tento virus mohl v budoucnu vyvolat pandemii, v tomto případě chřipky.

Nový virus dostal označení G4 EA H1N1. Jak je u chřipkových i mnoha jiných virů obvyklé, nejde o zcela nový virus. Je to vlastně skládačka kusů sekvencí již existujících virů, kterou společně namíchali náhoda s přírodním výběrem. V tomto případě nový virus obsahuje kus genomu viru H1N1, který v roce 2009 způsobil chřipkovou „pandemii“, a pak kousky genomu dalších virů chřipky.

TIP: Nebezpečné infekce: V Číně se šíří smrtící ptačí chřipka H7N9

To, jestli se nějaký virus stane pandemickou infekcí, záleží na mnoha různých faktorech, z nichž některé není dost dobře možné předpovědět. Podle dostupných zpráv to zatím nevypadá, že by se virus G4 EA H1N1 vydal na tažení po celém světě. Vědci ale naléhavě doporučují tento virus pečlivě hlídat a monitorovat prasečí farmy v oblastech, kde se nový virus vyskytuje.

Podle údajů amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) si pandemie prasečí chřipky H1N1 v roce 2009 vyžádala asi 152 tisíc a možná až 575 tisíc lidských životů. Nakazilo se tehdy až 1,4 miliardy lidí. Není vyloučeno, že by si to virus G4 EA H1N1 mohl chtít zopakovat. Na planetě zasažené pandemií koronaviru by to mohlo mít vážné následky.