Nová hypotéza: Proč měl T-Rex tak malé přední končetiny?

08.04.2022 - Stanislav Mihulka

Poněkud komicky vyhlížející přední končetiny tyranosaurů a dalších velkých dinosaurů mohly být adaptací na jejich způsob lovu. Myslí si to alespoň paleontolog Kevin Padian z Kalifornské univerzity.

<p>Přední končetiny T-rexe vypadají na první pohled poněkud komicky.</p>

Přední končetiny T-rexe vypadají na první pohled poněkud komicky.

Tyrannosaurus rexteropod z období křídy, byl jedním z nejhrozivějších predátorů, jací kdy obývali Zemi. K jeho děsivé pověsti ovšem příliš nepasují drobné a rozhodně nepříliš hrozivě vypadající přední končetiny. Jsou tak malé, že když americký paleontolog Barnum Brown na počátku 20. století vykopal prvního tyranosaura, nevěřil, že přední končetiny patří k objevené kostře. T-Rex navíc nebyl jediným dravým dinosaurem s podobnými končetinami, což vyvolává řadu otázek. K čemu jim tak nešikovně vypadající „ruce“ mohly sloužit?

Postupně se objevila řada hypotéz, které se snaží tento zvláštní znak některých velkých predátorů vysvětlit. Nově se k nim připojila i teorie, jejímž autorem je americký paleontolog Kevin Padian z Kalifornské univerzity v Berkeley. Jeho představa vychází z toho, že T-Rex mohl lovit v tlupách a že se nad jednou kořistí mohlo setkat více těchto děsivých dravců.

Riziko při porcování kořisti

Představme si, jak několik tyranosaurů vášnivě rve maso z uloveného zvířete svými obrovskými tlamami s ostrými zuby. Takoví dravci by se snadno mohli ohnat po ostatních a v záchvatu nenasytnosti jim utrhnout část jejich těla. Podobné situace ostatně nejsou úplnou vzácností například u dnešních krokodýlů, u nichž bylo pozorováno, že při vzrušeném požírání kořisti mohou amputovat končetinu jinému krokodýlovi, který se ocitl příliš blízko hostině.

TIP: Hrozivý rekord: Tyrannosaurus rex měl doopravdy drtivý stisk čelistí

Kevin Padian je přesvědčený, že podstatné zmenšení předních končetin mohlo uchránit tyranosaury i další velké dravé dinosaury před většinou podobných nehod. Souvisí to podle něj s tím, že tyranosauři vzhledem ke svému způsobu lovu a požírání kořisti přední končetiny nejspíš nepotřebovali. „Ruce“ se jim mohly nejprve zmenšit náhodnou mutací, a když se ukázalo, že je to jejich životnímu stylu vlastně prospěšné, přírodní výběr takovou změnu podpořil.