Nová kosmická záhada: Proč září ohromná mlhovina Mamut-1?

01.03.2017 - Stanislav Mihulka

Ve vzdálenosti 10 miliard světelných let září gigantický oblak vodíku. Kde ale bere energii?

MAMMOTH-1 -<p>Intenzivně zářící mlhovina Mamut-1 v mezigalaktickém prostoru</p>
MAMMOTH-1 -

Intenzivně zářící mlhovina Mamut-1 v mezigalaktickém prostoru

Astronomové nedávno čistě náhodou objevili ohromnou zářící mlhovinu ve vesmíru vzdáleném 10 miliard světlených let. A hned je z toho záhada. Mlhovina, která dostala atraktivní jméno MAMMOTH-1 (česky Mamut-1), totiž nemá žádný viditelný zdroj energie, kterým bychom mohli vysvětlit její intenzivní záři.

Enormní oblaka vodíku

Mamut-1 je nový přírůstkem do skupiny takzvaných enormních mlhovin Lyman-alfa, (ELAN, anglicky enormous Lyman-alpha nebula). Tyto mlhoviny jsou velice vzácné, známe jich doposud jenom pár. Mamut-1 patří k největším z nich a je mezi nimi rozhodně nejjasnější.

Mlhoviny ELAN jsou veliké chuchvalce kosmického plynu, především vodíku, které se rozprostírají v mezigalaktickém prostoru. Vědci se domnívají, že jsou součástí sítě nezměrných vláken, které propojují galaxie a vytvářejí strukturu připomínající kosmickou pavučinu.

TIP: Mlhovina RCW 34 odhaluje efekt vesmírného šampaňského

Záři doposud objevených mlhovin ELAN zřejmě pohání intenzivní záření blízkých kvasarů. Proč ale září vodík v mlhovině Mamut-1, která se nachází uprostřed výjimečně hustého shluku dávných galaxií, tvořících protokupu galaxií, to zatím není jasné.

University of California - Santa Cruz